FOKKER S.III
In 1923 verscheen Fokker met de S.III, een
als tweedekker uitgevoerd lesvliegtuig, te ver
gelijken met de latere Tiger Moth, met de zi-
plaats voor de instructeur en leerling achter
elkaar. Hij was ontwikkeld uit de S.ll met zit
plaatsen naast elkaar. De Marine Luchtvaart
Dienst (M.L.D.) kocht 20 van deze S.lll's, die
in 1924 op De Kooy in dienst kwamen ter ver
vanging van de Spijkers. Er moeten er
slechts 18 geleverd zijn, omdat geen Mer-
cedes-motoren meer beschikbaar waren. De
lichtblauw gespoten tweedekkers hebben 14
jaar lang bij de M.L.D. gevlogen, tot 1938 toe.
Ze waren echt 'onverwoestbaar', want de
leerlingen gingen er dikwijls rauw mee om.
In totaal zijn 22 S.lll's gebouwd. Op 3 april
1924 werden er twee besteld door het Deen
se Air Corps. Deze toestellen werden in Klo-
vermarken in Denemarken samengesteld uit
onderdelen die uit Nederland werden ge
stuurd (c/n 4713 en 4714). Ze kregen de re
gistraties S-1 en S-2. De tweede vloog voor
het eerst in augustus 1924, de eerste in april
1925. Hoewel de Denen de S.lll een goed
toestel vonden, werden toch geen verdere
bestellingen geplaatst en op 8 november
1927 werden de beide S.lll's uit de dienst
genomen. Er bestaan geen foto's van de
Deense S.lll's, voor zover bekend.
Een opmerkelijk kenmerk van de S.lll met de
Mercedes motor was de lange uitlaatpijp, die
als een schoorsteen boven op de motorkap
geplaatst was. Als de motor langzaam liep
kwamen er prachtige rookkringetjes uit...
Heel wat marinevliegers hebben in de twinti
ger en dertiger jaren op De Kooy op de Fok
ker S.lll leren vliegen, leder maakte er zo'n
60 vlieguren mee, alvorens op de Fokker C.l
te komen. Na ongeveer 15 vlieguren mocht
de aanstaande marinevlieger 'los' en zijn eer
ste solovlucht maken. In de plaats van de
instructeur werden dan zakken zand als bal-
Een Fokker S III, lesvliegtuig, gestationeerd op De Kooy. Dit kan hem heel goed geweest zijn.
14