jonge republiek de U.S.A., van Washington tot Lafayette en dan tenslotte zijn beroemde avontuur op de Rede van Texel. We gaan nu over op de lokale toer. Hier komt Pauwel Jonas aan, 't is zo'n aardig ventje, zijn schip is naar de grond gegaan op een Engels endje Nu had de tekstdichter het bij het rechte eind. Inmiddels zwierf Jones met een Amerikaanse kaperbrief over de wereldzeeën. We schrij ven september 1779 en de oorlog tussen de jonge U S A. en Groot-Brittannië is, vanaf 1776 nog in volle gang. Na een geslaagde aanval op de Engels-Balti- sche vloot voerde Jones twee veroverde schepen met zich mee met daarop zo'n zes honderd krijgsgevangenen. Alles oorlogsbuit, maar nog niet in veiligheid. Pal voor de En gelse kust, nabij Scarborough, kwam het tot een laatste treffen met de Engelsen. Daarbij zonk zijn eigen schip, de "Bonhomme Richard", maar Jones en zijn bemanning wis ten zich te redden in de boten en hij behield zelfs zijn veroverde prijsschepen, de "Coun- tess of Scarborough" en de "Serapis". Het laatste werd nu zijn vlaggenschip en met het hele eskader probeerde Jones Duinkerken te bereiken. Hier moet opgemerkt worden dat Frankrijk en Spanje in 1778 de kant van de U S A. hadden gekozen zodat de keus van Jones begrijpelijk is. Het plan lukte niet, tien dagen zwalkten de schepen over de Noordzee om uiteindelijk te belanden op de Rede van Texel op drie okto ber 1779. Als Jones zijn zin had gekregen was hij hier een onbekende gebleven want hij wilde zijn reis naar Duinkerken zo gauw mogelijk voort zetten. "De wind was gunstig voor die onder neming" schrijft hij zelf in zijn "Memoir of the American Revolution, presents to King Louis XVI at France". Het liep anders Hij kreeg via de gezant van de U S A. in Frankrijk, Benjamin Franklin, bevel van de Amerikaanse minister van mari ne een vloot van ongeveer honderd hol- landse vaartuigen naar Brest te escorteren. De schepen vervoerden zowel bouw- als oor logsmateriaal en waren dus strategisch be langrijk. Voor deze taak werd hem zelfs een gloednieuw schip aangeboden: "L'lndiënne". Een fregat, gebouwd in Amsterdam voor de U S A. en bewapend met een batterij zesen dertig ponders. Jones had er niet veel zin in en verdacht de agent van het Congres ervan goede sier te willen maken ten koste van zijn (toen al) be roemde reputatie. Hij vond het zijn plicht mr. Franklin in te lichten over de oorlogstoestand die onderhand op de Noordzee was ontstaan. Jones wist dat de Engelsen op hem wachtten in Het Kanaal en berichten die binnenkwa men gaven hem gelijk. Engeland had een vloot van zestig oorlogsschepen op de Noord zee en kort nadat zijn positie op de Rede van Texel bekend werd werden Marsdiep en Vlie bewaakt door twee eskaders van de Engelse marine. Jones ging dus niet naar Brest maar bleef in Holland, bijna twee maanden lang. Dit verblijf werd een politieke rel van jewelste De Engel se ambassadeur in Den Haag eiste de twee buitgemaakte schepen ogenblikkelijk op en noemde Jones een ordinaire Schotse piraat Dat had geen effect. De Republiek was neu traal en ging daarbij in die tijd gebukt onder de Engelse suprematie ter zee. De verovering van Engelse oorlogsschepen door een vrijbui ter met een Amerikaanse kaperbrief werd heimelijk toegejuicht. En niet alleen heimelijk. Tijdens zijn bezoek aan Den Haag voor over leg met de Franse ambassadeur werd hij door de bevolking toegejuicht. Hetzelfde gebeurde de volgende dag in Amsterdam en tijdens een bezoek aan de schouwburg kreeg hij zelfs een staande ovatie. Ingewijden wisten zelfs nog te vertellen dat de zeeheld een romance beleefde met een jeugdige bewonderaarster. Hoe dit alles ook moge zijn, het grootste deel van zijn verblijf besteedde Jones aan zijn ver overde schepen en aan zijn gevangenen. Van de laatsten waren velen gewond en de Staten Generaal gaven toestemming om deze men sen aan land te laten gaan en onder te breng en in het fort De Schans. Ook voor zijn sche pen was een rustpauze noodzakelijk voor her stel van de opgelopen averij. 6

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2000 | | pagina 8