In dat jaar werd de "Vrede van Versailles" gesloten en de U.S.A. als soevereine natie erkend. Jones keerde niet als vreedzaam planter naar Virginia terug maar trad in 1788 in dienst bij de Russische marine als Schout bij Nacht. In de Zwarte Zee leverde hij menig gevecht met de Turken. In 1790 vestigde hij zich in Parijs waar hij, kort na zijn vijfenveer tigste verjaardag overleed. Een kort vervolg. Jones was in 1792 in Parijs begraven. In 1905, na een speurtocht van zes jaar slaagde de toenmalige Amerikaanse ambassadeur erin de stoffelijke resten van Jones terug te vinden. Een eskader Ameri kaanse schepen, begeleid door een Franse oorlogsbodem, bracht Jones naar huis. Bij aankomst hield president Theodore Roose- velt een rede tijdens een herdenkingsdienst en in 1912 werd in Washington een stand beeld voor Jones opgericht. In 1913 werden zijn stoffelijke resten bijgezet in een praalgraf te Annapolis, Maryland. Alles werd internationaal keurig geregeld. Het rijkversierde graf kostte 75.000, maar wie een tastbaar bewijs wil aanschouwen van de verbintenis van John Paul Jones en Texel moet in Chicago zijn. (The Chicago Historical Society) Daar toont men u, in volle glorie "the Texel Flag of John Paul Jones Willem J. Kikkert Geraadpleegde bronnen; Grosset and Dunlap. "The life of John Paul Jones" John P. Jones. "Memoir of the American Re- vol ution" M. Marron. "John Paul Jones, founder of the American Navy" S. Morrison; John Paul Jones, a Sailors Biog- raphy" A. Reginald-De Koven; "The life and letters of John Paul Jones" B. Tuckman. "The Dutch and the English; Another War" Met dank aan de heer en mevrouw D. Ridde ring voor het ter beschikking stellen van bo- vengenoemde informatiebronnen. EEN FRAAIE ZOMERMIDDAG IN 1871 OF 1873 Enige tijd geleden vestigde Theo Timmer ('Het Open Boek') mijn aandacht op het schil derij van Willem Roelofs, het is ook afgebeeld in het Boerderijenboek van Reij et al. (blz. 731Het schilderij toont een gezicht op Den Burg. Het is een landelijk tafereel, gemar keerd door de twee Burger kerktorens en vol gens Theo moet het zijn gemaakt vanaf het punt waar nu de Witte Kruislaan op de Koger- straat uitkomt, ter hoogte van de bakkers winkel van Dros. Volgens de toelichting in het Boerderijenboek moet het werk geschilderd zijn in 1871, maar Theo vroeg zich af of een andere optie mogelijk was. Uit de bestudering van de nagelaten papieren van de schilder maakte hij op dat het schilderij zou kunnen zijn gemaakt bij een van de bezoeken van Roelofs aan Texel. Dit zou dan in 1872 of misschien 1869 moeten zijn geweest De vraag van Theo aan mij was of ik uit sterren kundige gegevens en aansluitende bereke ningen het tijdstip zou kunnen achterhalen waarop het schilderij betrekking heeft. In principe moet die vraag inderdaad wel te beantwoorden zijn. Het schilderij toont een zonnig zomers aandoend landschap. De bo men staan in vol blad. Op het eerste gezicht wekt het beeld associaties met de maand au gustus. Er komen twee mensen op voor. een man die aan een juk twee emmers draagt en een vrouw met een kind aan de hand. Zo te zien draagt ze nog een kleiner kind op de arm. De mensen hebben lange schaduwen; het moet dus naar zonsondergang neigen. Vrij laag boven de R.K. kerktoren staat aan de hemel de maan en uit de belichting daar van maak ik op dat het ca. 4 tot 5 dagen na nieuwe maan was. De maan was dus 4 tot 5 dagen oud, zoals dat in vakjargon heet. Tot zover is alles wel in orde, maar de kern vraag is natuurlijk hoe waarheidsgetrouw het schilderij wel is. Een schilderij is geen foto en een schilder is een artiest. De term 'artistieke vrijheid' is niet zonder reden bedacht. Wie een schilderij van Picasso bekijkt zal niet gaan denken dat er vrouwen hebben bestaan met twee neuzen of andere biologische merk 11

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2000 | | pagina 13