In dat jaar werd de "Vrede van Versailles"
gesloten en de U.S.A. als soevereine natie
erkend. Jones keerde niet als vreedzaam
planter naar Virginia terug maar trad in 1788
in dienst bij de Russische marine als Schout
bij Nacht. In de Zwarte Zee leverde hij menig
gevecht met de Turken. In 1790 vestigde hij
zich in Parijs waar hij, kort na zijn vijfenveer
tigste verjaardag overleed.
Een kort vervolg. Jones was in 1792 in Parijs
begraven. In 1905, na een speurtocht van
zes jaar slaagde de toenmalige Amerikaanse
ambassadeur erin de stoffelijke resten van
Jones terug te vinden. Een eskader Ameri
kaanse schepen, begeleid door een Franse
oorlogsbodem, bracht Jones naar huis. Bij
aankomst hield president Theodore Roose-
velt een rede tijdens een herdenkingsdienst
en in 1912 werd in Washington een stand
beeld voor Jones opgericht.
In 1913 werden zijn stoffelijke resten bijgezet
in een praalgraf te Annapolis, Maryland.
Alles werd internationaal keurig geregeld. Het
rijkversierde graf kostte 75.000, maar wie
een tastbaar bewijs wil aanschouwen van de
verbintenis van John Paul Jones en Texel
moet in Chicago zijn. (The Chicago Historical
Society) Daar toont men u, in volle glorie "the
Texel Flag of John Paul Jones
Willem J. Kikkert
Geraadpleegde bronnen;
Grosset and Dunlap. "The life of John Paul
Jones"
John P. Jones. "Memoir of the American Re-
vol ution"
M. Marron. "John Paul Jones, founder of the
American Navy"
S. Morrison; John Paul Jones, a Sailors Biog-
raphy"
A. Reginald-De Koven; "The life and letters of
John Paul Jones"
B. Tuckman. "The Dutch and the English;
Another War"
Met dank aan de heer en mevrouw D. Ridde
ring voor het ter beschikking stellen van bo-
vengenoemde informatiebronnen.
EEN FRAAIE ZOMERMIDDAG
IN 1871 OF 1873
Enige tijd geleden vestigde Theo Timmer
('Het Open Boek') mijn aandacht op het schil
derij van Willem Roelofs, het is ook afgebeeld
in het Boerderijenboek van Reij et al. (blz.
731Het schilderij toont een gezicht op Den
Burg. Het is een landelijk tafereel, gemar
keerd door de twee Burger kerktorens en vol
gens Theo moet het zijn gemaakt vanaf het
punt waar nu de Witte Kruislaan op de Koger-
straat uitkomt, ter hoogte van de bakkers
winkel van Dros. Volgens de toelichting in het
Boerderijenboek moet het werk geschilderd
zijn in 1871, maar Theo vroeg zich af of een
andere optie mogelijk was. Uit de bestudering
van de nagelaten papieren van de schilder
maakte hij op dat het schilderij zou kunnen
zijn gemaakt bij een van de bezoeken van
Roelofs aan Texel. Dit zou dan in 1872 of
misschien 1869 moeten zijn geweest De
vraag van Theo aan mij was of ik uit sterren
kundige gegevens en aansluitende bereke
ningen het tijdstip zou kunnen achterhalen
waarop het schilderij betrekking heeft.
In principe moet die vraag inderdaad wel te
beantwoorden zijn. Het schilderij toont een
zonnig zomers aandoend landschap. De bo
men staan in vol blad. Op het eerste gezicht
wekt het beeld associaties met de maand au
gustus. Er komen twee mensen op voor. een
man die aan een juk twee emmers draagt en
een vrouw met een kind aan de hand. Zo te
zien draagt ze nog een kleiner kind op de
arm. De mensen hebben lange schaduwen;
het moet dus naar zonsondergang neigen.
Vrij laag boven de R.K. kerktoren staat aan
de hemel de maan en uit de belichting daar
van maak ik op dat het ca. 4 tot 5 dagen na
nieuwe maan was. De maan was dus 4 tot 5
dagen oud, zoals dat in vakjargon heet.
Tot zover is alles wel in orde, maar de kern
vraag is natuurlijk hoe waarheidsgetrouw het
schilderij wel is. Een schilderij is geen foto en
een schilder is een artiest. De term 'artistieke
vrijheid' is niet zonder reden bedacht. Wie
een schilderij van Picasso bekijkt zal niet
gaan denken dat er vrouwen hebben bestaan
met twee neuzen of andere biologische merk
11