NAAR DE OVERKANT TEXELSE STUDENTEN IN DEN VREEMDE Waarom sturen ouders hun kinderen naar de overkant op school? In mijn jongensjaren was het onderwijsaanbod op Texel beperkt tot een MULO; een voor die tijd uitstekende opleiding. Toch gingen er eerst weinigen, later velen naar de overkant om te leren. En dat waren toen vanaf Oudeschild nog hele reizen. Drie kwartier varen was het minste, met laag water en/of ijsgang duurde het soms uren; soms kon je vrijwel meteen weer terug. Daarbij kwam nog dat de boot maar een beperkt aantal malen per dag voer. Als je een boot miste zat je, aan beide zijden van het water, voor uren vast. Bijna geen zwaar dere straf dus voor scholieren in Den Helder dan dat je niet eerder de les uit mocht om de boot nog te halen! Vandaag de dag klinkt dat allemaal erg pri mitief. Op Texel is het onderwijsaanbod nu zeer breed; willen leerlingen toch naar de overkant op school dan varen de boten zeer frequent en ze hebben zélf ook veel beter vervoer. Toch heb ik aan die bootjaren geen slechte herinnering, integendeel. We vorm den een eigen leefgemeenschap waarin werd gekaart, gezongen en waarin de eerste ver liefdheden ontloken. Misschien echter, dat mijn eeuwige zorg om de boot nog te halen is overgebleven uit die tijd; en ook het idee, dat Amsterdam toch wel heel erg ver is - zo als trouwens voor veel mensen aan de over kant ook Texel heel ver weg is ("komt u hele maal van Texel?"). Dat alles kwam weer bij me boven toen ik me ging verdiepen in Texelaars die al in de 15e en 16e eeuw naar de overkant gingen om te studeren. Zoals tegenwoordig onze studenten van HBO en Universiteit naar overkantse steden gaan, ja zelfs een uitwisselingsjaar in Amerika of Japan door brengen, zo gingen 500-600 jaar geleden ook al Texelse jongeren naar voor die tijd heel ver weg gelegen scholen. Het interesseert de lezer wellicht daarover eens iets naders te vernemen. Ik heb daarvoor in een aantal matrikels (=inschrijvingslijsten) van universi- teiten naar Texelaars gezocht. Er waren er inderdaad een aantal. Zoals de meeste Hol landers van die tijd gingen ze voornamelijk naar de universiteiten van Keulen en Leuven. Maar dat ze op zo'n afgelegen eilandje in de Noordzee zelfs maar wisten dat daar universi teiten waren, en dat ze er dan ook nog heen gingen om te studeren, met alle kosten van dien, dat blijf ik zeer verbazingwekkend vin den. En daaruit blijkt, dat zelfs rond het jaar 1500 zowel de informatievoorziening als de mobiliteit van de mensen veel groter geweest moet zijn dan wij ons in deze media-eeuw kunnen voorstellen. Een enkel woord nog over drie universiteiten waar ik Texelaars vond. LEUVEN Dit is in de Lage Landen de oudste universi teit, die al vanaf 1426 haar deuren geopend had. Ter vergelijking; de oudste universiteit van Nederland is die van Leiden (1575), de Hogescholen van Harderwijk (1648) en Fra- neker (1684) zijn nog veel later. Aangezien mijn eigen onderzoek naar ontstaan en over leving van de eerste doperse gemeente op Texel de periode 1514-1564 bestrijkt, heb ik Scudentcn bij een drinkgelag. Illustratie uit Directoria/)/ Mcilitti/n, se/i iril/iilatio Sectth (Straatsburg, rond 1489). 21

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1999 | | pagina 23