N. Huijsman Rzn Het maken van een harde baan zou nog eni ge tijd uitgesteld moeten worden, opdat de aan te brengen grond kon bezakken. De sloot zou ter plaatse wel 1.80 a 2 m. diep kunnen zijn, zodat de kosten van verharding niet in de begroting waren opgenomen. Ge zien de verbetering, die ook zou bijdragen aan de werkgelegenheid in de aanstaande winter werd de uitgaaf verantwoord geacht. Overeenkomstig dit advies besloot de raad op 28 november 1925 tot de aanleg van een weg achter de Havenstraat en tot het overne men van terreinen kadastraal bekend en op het kaartje in arcering aangegeven: sectie D van no. 2823 ca. 50 m2 v.h. Alg. Weeshuis van no. 2474 ca. 29 m2 v. Handelmij Dros&Co van no. 2595 ca. 32 m2 v. C.A. Kaczor van no. 2413 ca. 49 m2 v. N V. Teso van no. 2375 ca. 34 m2 v. Wed. W. Mets Tzn van no. 2376 ca. 30 m2 v. P. Schagen Jzn van no. 2408 ca. 30 m2 v. C. Blom Jzn van no. 2409 ca. 30 m2 v. C. Duinker Lzn van no. 2410 ca. 28 m2 v. C. Krijnen Fzn van no. 2511 ca. 108 m2 v. T. De Wijn van no. 2514 ca. 5 m2 v. Idem van no. 2172 ca. 354 m2 v. Alg. Weeshuis van no. 2105 ca. 1240m2 v. Idem van no. 2467 ca. 5155m2 v. Idem van no. 2257 ca. 262 m2 v. Handelmij Dros&Co Onder voorwaarden o.a.: 1. Als koopsom gold een prijs van 25 cent per m2 te betalen uiterlijk 31 maart 1926; (bij schenking zouden alle schenkers bij de nota ris moeten komen en bij betaling kon de overdracht per volmacht, zodat uit praktische overweging voor het laatste werd gekozen); 2. De bestaande schuttingen tussen de door de gemeente gekochte gedeelten van de percelen 2823, 2595, 2413, 2375, 2376, 2408, 2409 en 2410 en de aan verkopers gebleven gedeelten van de percelen, zouden voor rekening van de Gemeente voor 1 juli 1926 worden hersteld en zo nodig vernieuwd; 3. Voor de percelen 2511 en 2514 gold dat voor rekening van de Gemeente een houten schutting hoog 1,50 m. zou worden geplaatst; 4. De Schilsloot nos. 2105 en 2467 werden bestemd tot openbare weg. was de laagste inschrijving voor 1.17 per m3 (niet zelf laden). Begin april was reeds een groot gedeelte gedempt. De Texelse Courant vermeldde o.m. een belangrijke verkeersver- betering; terrein door behoorlijke schuttingen van de weg gescheiden; echter nog steeds vuilnis aan en op de weg; een vuilnisman was wenselijk en er was een suggestie om het dorp te verfraaien middels boomaanplant. In mei 1927 wilde de Gemeente de Haven straat verbreden en verhogen en tevens een TEM-kabel leggen. De eigenaars waren be reid van hun bleekveld een strook van 1.80 m. kosteloos af te staan op voorwaarde dat de hekjes voor rekening van de Gemeente geplaatst werden. De publieke weg werd ver hoogd en verbreed tot 4.80 m, terwijl tevens een goot langs de dijk werd aangelegd. Toen de Havenstraat beter geschikt gemaakt was voor het verkeer, besloot de Gemeente de weg achter de Havenstraat voorlopig onver hard te laten. Volstaan werd toen met verhar ding van het wegvlak achter het overige ge deelte van de weg achter het dorp en van een gedeelte van de gedempte poel bij Slaman als verbindingsweg tussen de Dorpsstraat en Achterweg. Zo werd een waterweg, waar eens een water boot voer, later een straatweg. Eerst nog met de naam "Achterweg" en later "Houtman straat". Ter herinnering aan de historie heeft men vaak de namen van zeehelden gebruikt. Ook in deze omgeving was de herinnering aan de zeehelden wel passend. Maar meer in directe relatie tot het verleden had een pas sende naam voor dit stuk Houtmanstraat "Ge dempte Schilsloot" of "Waterbootsloot" kun nen zijn. Bronnen: Gemeentearchief Texel en Texelse Courant Begin maart 1926 werd door B&W aanbe steed het vervoer van 2000 m3 zand van de Hogeberg naar Oudeschild. S. Koppen e.a. Houtmanstraat in 1996 20

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1999 | | pagina 22