7 Mok voor de verbouwingen in 1938 betwijfeld. Vooral toen in augustus 1939 tus sen Ameland en Schiermonnikoog een Fok ker T.VIII-w/g R-5 afkomstig van De Mok door een Duits toestel werd neergeschoten. Volgens dhr. Klein-Bekman was de vlieger zijn collega Goudzwaard. De Mokvliegers vlo gen regelmatig ter controle richting Helgoland en via Engeland terug. De verklaring van de Duitser was dat hij het Nederlandse toestel voor een Engelse aanzag i.v.m. de kente kens. Direct na het voorval veranderde Ne derland zijn kentekens. Een watervliegtuig R-5 1940 Einde van De Mok Het jaar 1940 begon bijzonder koud. Het voedsel voor de soldaten van De Mok werd over het ijs van de bevroren Mokbaai aange voerd. zo'n 25 vliegtuigen waren er op dat moment gestationeerd. Op 10 mei kreeg men bevel alle watervliegtuigen te verplaatsen in verband met naderend gevaar. Inderdaad liet een eerste aanval van de Duitse luchtmacht niet lang op zich wachten. Vernietigd door de Hollanders Bij de eerste aanval schoten Messerschmidts 5 Nederlandse toestellen in brand. Bij de tweede aanval nog eens zo'n aantal. Bij de capitulatie op 14 mei 1940, toen duidelijk was dat er geen redden meer aan was, kreeg het personeel van het kamp de op dracht het vrijwel nieuwe vliegkamp en de aanlegsteiger te vernietigen, zodat het ge heel niet in Duitse handen zou komen. Ook werd de taxibaan te water versperd door achtergebleven lesvliegtuigen aldaar kapot te schieten. Na de overname door de Duitsers werd het kamp hersteld en werd het een op stelterrein voor luchtdoelartillerie. De Duitse marine had er in 1942 bijna 300 man gele gerd. Van de herbouw maakten de Duitsers

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1997 | | pagina 9