6 Dornier D41 in de Mokbaai Wereldreis In het voorjaar van 1928 was de wereldreis door drie Dornier vliegboten (de D2122, 23) het gesprek van de dag. Naar later zou blij ken was men terecht lang niet zeker van een behouden thuiskomst. Rond Texel werden dat jaar meerdere proefvluchten gemaakt met andere Walvliegboten (Dornier D41). De Marine Luchtvaart Dienst (MLD) liet ook de Fokker B1 (1922) ontwikkelen. In 1924 werden de Spijkers vervangen door Fokker S III vliegtuigen met een Mercedes motor van 120 PK. In 1925 kwam de Fokker CV, een tweepersoons vliegtuig met een Hispano-Sui- za motor (450 PK), die in aanvang voorzien waren van drijvers. Op het water bleken die echter niet te voldoen, zodat dit type verder werd gebruikt als 'landvliegtuig'. Winterstop In 1926 besloot men een winterstop in te las sen van 1 november tot 1 februari. Dit gold voor de vliegerij; het onderhoudspersoneel bleef gewoon op zijn post. De maatregel werd in 1935 weer ongedaan gemaakt toen het hele vliegtuigbezit van de MLD geduren de 4 jaar werd vernieuwd. Desondanks was er in 1937 sprake van opheffing van De Mok. In dat jaar bracht prins Bernhard een bezoek aan de vliegbasis. Niet lang daarna werden de geruchten van sluiting teniet gedaan. De Mok kreeg in 1938 een forse uitbreiding en ook in het volgende jaar was er geld be schikbaar voor een radiostation en een nieu we hangaar. De dreiging van oorlog zorgde voor een verhoogde staat van paraatheid in Den Helder en ook op De Mok. Duitse aanval vóór de oorlog Dat Nederland evenals in de eerste Wereld oorlog neutraal zou blijven werd door velen interieur naaiatelier 1940

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1997 | | pagina 8