17
wijst op een verering uit de vroege middel
eeuwen. En hoe zou het beeldje, 81 cm
hoog, in de 16e eeuw ooit van Den Hoorn in
De Goorn terecht zijn gekomen? Misschien
meegegaan met de zusters van het Agnie-
tenklooster uit Den Burg die omstreeks 1567
overgeplaatst werden naar Leiden? Helaas
kunnen we dus niet zonder meer met pastoor
Van der Loos zeggen dat het beeldje uit Den
Hoorn stamt. Maar uitgesloten is het niet, in
welk geval kapelaan Dirk, dienstdoende voor
het Maria-altaar van Den Burg, het waar
schijnlijk ooit wel eens onder ogen gehad zal
hebben. Misschien is er een Agatha Christie
onder onze lezers die nog een slimme oplos
sing weet te bedenken. Mij leek het in elk
geval in deze tijd van het jaar, en niet alleen
uit historisch oogpunt, belangrijk genoeg om
bij een Mariabeeld, een kazuifelkruis met Jo-
hannes de Doper en een kapelaan die de
gekruisigde aanbidt, alle drie uit voor-refor
matorische tijd, eens wat langer stil te staan.
G. van der Kooi
Noten:
1. Daarover zal ik later publiceren. Het
betreft hier Cornelis Jansz, bijge
naamd Jonge Cuyp en zijn makker
die een beeld in De Waal stukslaan;
2. Dit gedeelte is een bewerking van
een inleiding die ik heb gehouden bij
de opening van de tentoonstelling
over folklore in de NH-kerk van Den
Burg, zomer 1997. De gegevens er
voor zijn ontleend aan: T. van Bue-
ren, Gegevens over enkele epitaphen
uit het Sint Jansklooster te Haarlem;
Dr. Geertruida de Moor, Dirk Da-
nielsz van Noortich en Tielman Ja-
cobsz Oem van Wijngaarden; Hand
schrift Alg. Rijksarchief Utrecht, Dom
kapittel 4191, uit 1519, geschreven
door Cornelius Palinck.
Overigens: epitaphen zijn grafafbeel
dingen of grafschriften;
3. Zie mijn artikeltje over Texelse wijde
lingen tussen 1505 en 1518 in nr. 40
van ons verenigingsblad;
4. Jacques Schraag, Veldnamen van
Texel, p. 451 (register);
5. Zie daarvoor mijn bijdrage over Tes-
selaars aan buitenlandse universitei
ten in dit of in het volgend nummer
van ons blad;
6. B.B.H. deel 45, 2e aflevering, 1927;
7. Het woordenboek van Van Dale om
schrijft een kazuifel als 'een zijden of
halfzijden opperkleed zonder mou
wen, waarop van voren een kolom
en van achteren een kruis is afge
beeld.' Hier gaat het dus alleen over
het kruis. Of het gehele kazuifel aan
wezig is, is mij niet bekend;
8. Ik neem dit aan op gezag van pas
toor Van der Loos, aangezien ik het
uit de afbeeldingen zelf niet kan op
maken. Misschien een van onze le
zers?
9. Keuren van Texel, G.A.T. nr. 1;
10. Dat het hier afgedrukt kan worden is,
evenals de volgende afbeelding, te
danken aan de medewerking van het
Catharijne Convent en met name aan
de heer Kees van Schooten aldaar;
11. Voor de niet-roomskatholieken onder
onze lezers luidt de vertaling: gegroet
Maria vol de Heer met jou, of voor
roomskatholieken gebruikelijker:
wees gegroet, Maria, vol van gena
de, de Heer is met U. Zie voor dit
opschrift: J.A. v.d. Vlis, 'tLant van
Texsel, p. 94 en het artikel van Gré
Dros over Texelse klokken in ons
blad, nr. 14 (maart 1990);
12. A.M. van Loosen-Loerakker, 'Maria
op de maansikkel'.
Op pagina 14, 15 en 16 ziet u achtereenvol
gens afgedrukt -in kleur!- de afbeeldingen
van: de kapelaan, het kazuifelkruis en het
beeld.