5
een startbaan nodig om op te stijgen, maar
kon rechtstandig landen. Tevens was de
Scheldemus een primeur. De motor van
zo'n toestel is te zien in het Texelse Lucht
vaart Museum.
Ingezonden brief
We woonden destijd aan de rand van Am
sterdam bij het Muiderpoortstation in een
huis met een tuin. Mijn vader hoefde nooit
op vakantie. Mijn moeder dacht daar anders
over. Mijn moeder moest dan maar een
reisje organiseren en ze dacht aan Texel en
nog wei met het vliegtuig. Het moet in 1938
geweest zijn. Mijn vader, die goed tegen
een trein, bus of tram kon, zag groen en
geel van het vliegen. Mijn moeder, die heel
beroerd werd ais wij naar oma in Haarlem
gingen (met de tram of trein vanaf de Spui
straat) heeft van de vliegreis genoten en
mankeerde en voelde niets, ik (toen 3,5
jaar) zou gezegd hebben toen we boven
Alkmaar vlogen: 'Kunnen we hier niet uit
stappen?' ik heb dat later nog vaak moeten
horen. Van de reis zeif weet ik niet veei
meer. Er waren kleine raampjes, dat wei,
maar of je bijv. in een veiligheidsgordel
moest, of je wat te drinken kreeg, waar we
opgestapt zijn, dat weet ik niet meer. ik kan
dit ook niet navragen. Of de reis duur was,
dat zijn allemaal dingen die ik niet weet.
Mevr. D. den Drijver-Witlam, Purmerend
Hangaar
Kort daarna werd besloten tot de bouw van
een hangaar. In rap tempo bouwde men in
1938 een reus van een gebouw. 'Half Tes-
sel werkte eraan mee', zei laatst een gepen
sioneerde bouwvakker. Op de hoek tegen
over de OLS van Zuid-Eierland. De 3 aan
wezige huizen van Eelman, Rikkenberg en
Lagerveld moesten wijken voor de hangaar.
De families betrokken hierop nieuwgebouw
de woningen in de buurt. Op 3 maart 1939
was de hangaar klaar en werd overgedra
gen aan de militaire eenheid. De dreiging
van oorlog hing in de lucht. Enkele kilome
ters verderop achter de boerderij 'De Voor
uitgang' werd een noodvliegveld aangelegd.
Texel was een belangrijke schakel in de
militaire vliegerij. Evenals Vlissingen en
Haamstede had Texel een vliegschool. On
der leiding van de kapitein-vlieger instr. J.L.
Zegers vond hier de opleiding tot jachtvlie-
ger plaats. Omdat het om opleiding ging
waren de toestellen ongewapend. Veei ou
dere Texelaars herinneren zich de Fokker
F.VI la PH-ACT oftewel de zelf gekozen
naam 'de Blauwe Tesselaar'. Bij de opening
vlogen velen voor 2,50 een rondje boven
Texel. Voor 5,50 had men een enkele reis
Schiphol en een retourtje kostte 8,-. Dat
het toen al een veteraan was, bewijst het
toenmalige nummer 4. Vele toestellen on
dergingen bij het uitbreken van de oorlog
eenzelfde lot, op 10 mei 1940 werd het nl.
op Schiphol verwoest.
(De luxe inrichting van de Hangaar op Vlijt)
Blindedarm
In maart 1940 kreeg onderwijzeres mej.
Grolle last van een blindedarmontsteking.
De avond was al gevallen en zij moest di
rect naar het vasteland gebracht worden.
Aan boord van de Fokke Wulf waren verder
kapt. Zegers, adj. Lambermont en de militai
re arts van 'De Vlijt', dokter H. van Domme
len. Toen het toestel niet op de Kooy aan
kwam is men gaan zoeken. Na uren zag