4
Vanaf 1920 kocht de KLM de eerste twee
Fokker verkeersvliegtuigen. Een lange reeks
zou volgen. In 1930 bestond overigens 65%
van alle verkeersvliegtuigen ter wereld uit
Fokkers. De vliegtuigen waren in die tijd
merendeels open. De inzittenden kregen
een lange leren vliegjas, een vliegkap met
stofbril en bijbehorende handschoenen. Bij
koud weer werd een warme kruik bijgele
verd.
Vliegveld nabij De Koog
Voorafgaand aan de aanleg van het vlieg
veld Texel in de Eierlandse polder, bestond
al het idee om in de omgeving van De
Koog, nabij het huidige hotel De Pelikaan,
een vliegveld aan te leggen. De naam van
het hotel, destijds een kampeerbedrijf, werd
gegeven naar aanleiding van de eerste re
tourvlucht Amsterdam-Batavia met het vlieg
tuig De Pelikaan, een Fokker 18 gevlogen
door de bekende piloot Iwan Smirnoff.
Hierbij voorzover leesbaar de met potlood
geschreven tekst overgenomen:
Ondergetekende Jacob Geus sr., hebbende
het recht van koop van na te noemen per-
cee/en tand, verklaart hiermede krachtens
v.g. recht, hiermede ten behoeve van het
aanleggen van een vliegveld in Everste
Koog, aan de Gemeente Texel te willen
verkoopen, een perceel land, zijnde deel
van het perceel kadastraal bekend gemeen
te Texel sectie H n-1824 ter grootte van on
geveer Ha. en verklaart verder, zich dan
ten bate van het vliegveld te willen verbin
den, op het gemeten perceel n. 1824 en op
de percelen van de zelfde sectie no. 1770,
567 en 569 en 576 geen gebouwen of ge...
te stichten of te doen oprichten, tegen beta
ling door de Gemeente Texel van de som
van Twaalfhonderd gulden te voldoen op het
tijdstip dat de gemeente Texel te kennen
geeft, dat ze van het aanbod gebruik
wenscht te maken. Heining voor koopersre-
kening.
Dit aanbod geld tot 15 December 1934
Texel 21 October, 1934
(handtekening) J.H. Geus
(Boerderij Vlijt. V.l.n.r.: Mw. Zeeman, 2 zoons en Niek
Rijk [handelaar] en rechts M. Zeeman, 15 jr. oud)
Het verhaal vanaf 1937
De naam 'De Vlijt', jarenlang de benaming
voor het Texelse vliegveld, komt van de
boerderij met die naam, die voor de aanleg
hier stond. Het vliegveld was nog maar
goed en wel in gebruik toen de Tweede We
reldoorlog uitbrak. In 1952 vond de feestelij
ke heropening plaats en steeg het aantal
vliegbewegingen tot 2.000 in 1966, dit zou
in de volgende 30 jaar oplopen tot 30.000.
Achtereenvolgens waren M. van Ham en
J.C. de Bruijn havenmeester tot 1982. Hier
na werd De Bruijns zoon de opvolger.
Reeds op 2 februari 1937 trok het nieuwe
vliegveld veel bekijks; een Fokker C5 maak
te een noodlanding. De eerste havenmees
ter K. van der Kooij was werkzaam vanaf de
oprichting op 9 april 1937 tot de eerste oor
logsdagen. Het vliegveld werd gesplitst in
een civiel en een militair gedeelte. Vanaf de
opening opende de KLM een lijndienst
Texel-Amsterdam met o.a. 'De Blauwe
Tesselaar'. In 1938 bevonden zich hier op
het militaire gedeelte van het vliegveld o.a.
enkele Focke Wulfs. Het burgerlijke gedeel
te werd op 9 augustus 1938 feestelijk inge
luid. De heer A. Viruly voerde het woord en
verschillende vliegtuigen gaven acte de pré-
sence; zo ook de 'Vliegende bakfiets', het
eerste zweefvliegtuig en de tot de verbeel
ding sprekende Autogiro. Een 'gewoon' een-
motorig propellor vliegtuig, maar i.p.v. vleu
gels werd de lift veroorzaakt door een grote
rotor, die door de voorwaartse snelheid in
beweging werd gebracht. Het toestel had