1937-1997 Vliegveld Texel
60 jaar Texelse luchtvaart met 'landvliegtuigen'
Het is de Duitser Otto Lilienthal die er in 1891 voor het eerst in slaagt te vliegen
met behulp van vleugels. Het ontbreekt echter aan een goede en geschikte motor
om zijn (zweef)vliegtuig lang in de lucht te houden. Dit gelukt de gebr. Wrigt wel
op 17 december 1903 met hun 'Flyer'. Op het strand van Kitty Hawk (North Caro-
lina USA) slaagt de mens er voor het eerst in de geschiedenis in te vliegen met
een volledig bestuurbaar en met een motor aangedreven toestel. Al 5 jaar daarna
wordt de Texelaars een ballonvaart beloofd tijdens de grote landbouwtentoon
stelling in Den Burg. Helaas woei het te hard en bleef ballonvaarder Willem
Pottum aan de grond. Enkele jaren later vindt er te Alkmaar een vliegfeest plaats
waar de Italiaanse vlieger Darioli en de Alkmaarder leerling-vlieger Schuurman
aan zouden deelnemen.
De Mok
KLM
3
Men spreekt vol bewondering over een 'ma
chine, zwaarder dan lucht'. Dr. A. Dros uit
Westgraftdijk komt enkele weken later naar
Texel om ook hier een vliegshow te organi
seren. Verschillende Texelse notabelen
staan garant en tijdens de kermisdagen op
30 juni en 1 en 2 juli 1911 worden er bij
goed weer vliegdemonstraties gehouden. De
prijs die men in Alkmaar vroeg hoefde niet
betaald te worden omdat men toch in de
buurt was. Een uitgebreid verslag hiervan is
te lezen in het julinummer van onze vereni
ging in het jaar 1987.
M.S. Langeveld (geb. 1900) schrijft het vol
gende op de achterkant van de ansichtkaart
waarop piloot Darioli staat afgebeeld:
'Deze vlieger vloog als eerste vlieger boven
Texel rond. Een vlucht van 10 min. kostte al
2000,-- Hij startte achter het kerkhof ach
ter de Wittekruislaan en kwam bij de landing
met zijn propellor in een tuunwal, waarna
deze aan splinters sloeg. De volgende dag
een nieuwe propellor, maar kon niet meer
van de grond en de tweede rit ging niet
door. Er waren duizenden bezoekers. Aiie
koeien en schapen gingen door de sloten.
Het was een he/s lawaai. Bij de start hielden
20 personen hem vast aan de staart en de
romp, dan leek het wei stormweer ais de
motor aanstond. Een dag om nooit te verge
ten.
Bewust is in de aanhef gekozen voor de
term 'landvliegtuigen'. Destijds zo genoemd
omdat er ook sprake was van watervliegtui
gen. Het onderdeel van de Texelse vliegerij
welke plaatsvond op de Mok sedert 1917 is
buiten dit artikel gehouden.
In 1921 opende de KLM te Amsterdam haar
eerste luchtpassage- en vrachtkantoor.
M MMnMrttSfrt. fr.