(Een Spitfire wordt gecontroleerd)
Rondvluchten
Tot 1967, het jaar dat vliegveld Texel de
status 'internationaal vliegveld' kreeg, zijn
rondvluchten boven Texel verzorgd door de
Gelderse Luchtvaartmij. Daarna werd dit tot
1971 overgenomen door King Air Service.
Een echte concurrentieoorlog vond destijds
plaats tussen de twee rondvluchtbedrijven.
Zelfs landelijk drong dit gebeuren door zodat
VARA-medewerker Bert Garthof een inter
view deed met dir. Theo Sinnige van Sin-
berg Luchtvaartbedrijf. Na een week vliegen
kreeg Sinberg nl. grote concurrentie van
Schreiners Aero Contractors.
Schreiner en Sinberg waren zo fanatiek dat
beiden met zgn. 'runners' (zoals J. van Len-
ten jr.) de voorbijkomende automobilisten
staande hielden om ze vervolgens onder
begeleiding naar het 'juiste' loket te brengen
voor een ticket.
Vanaf april 1972 worden de rondvluchten
uitgevoerd door het toen opgerichte Tessel
Air. Dat jaar maakten 3200 personen een
rondvlucht. Dat dit onderdeel zich in een
stijgende populariteit mag verheugen, getui
gen de cijfers van 1995. Tessel Air had in
dat jaar ruim 10.000 passagiers.
Parachutespringen is een spectaculaire
sport. In 1969 werd de eerste 10-daagse
cursus parachutespringen gegeven. Dit on
der auspiciën van de parachutistenclub 'The
Flying Dutchmen'. In 1970 werden de eerste
vakantiecursussen georganiseerd door Bob
Rienks, onder de naam 'Paracentrum Texel'.
Vanaf 1971 werd deze activiteit tot op he
den professioneel door Rienks voortgezet.
Militairen uit alle landen ter wereld komen in
groepsverband of individueel naar Texel om
hier hun 'wing' te halen. Het embleem dat
men na het behalen van het A-diploma mag
dragen. Het centrum vliegt met een Cessna
208 'Turbine' Caravan die per keer 15 pa
ra's kan vervoeren. Ca. 30% van de deelne
mers is militair. Naast het traditionele pa
rachutespringen is sinds 1984 het zgn. 'tan
demspringen' erg populair geworden. Wer
den er in 1984 nog 100 tandems per jaar
gemaakt, in 1995 waren dit er meer dan
2000.
10