9
Luchtdoelsiepen vanaf Texel (periode
1952-1960)
De Koninklijke Landmacht maakte gebruik
van de diensten van Schreiner. Lucht
machtchef generaal Aler kwam met Bob
Schreiner overeen dat de luchtdoelartillerie
in Den Helder (een landmachtonderdeel)
zou oefenen via voorgevlogen doelen vanaf
Texel. Dit waren grote langwerpige zakken
van oranje/rood canvas (manches) die aan
een kabel op ca. 1400 m. achter een vlieg
tuig werden gesleept. Deze activiteit zou
jarenlang de kurk zijn waarop de exploitatie
van het vliegveld dreef. Begonnen werd met
de Piper Super Cruiser als sleepvliegtuig,
maar al gauw kwam de klacht dat dit te
langzaam ging. Hierop zocht Schreiner naar
snellere kisten en kwam met een oude Mes-
serschmitt Bf 108 Taifun op de proppen. Dit
vliegtuig was destijds aan geallieerde zijde
beland toen een Duitse piloot ermee vlucht
te. Bij gebrek aan onderdelen stond het toe
stel al met een half jaar aan de grond. Op
Soesterberg stonden enige Spitfires Mark
IX. Generaal Aler verhuurde vervolgens de
ze toestellen voor 100,- per vlieguur aan
Schreiner.
Voor het slepen van doelen hebben behalve
de eerder genoemde vliegtuigen dienst ge
daan: Auster, Harvard, Tiger Moth, Fairchild,
Percival Proctor, Stinson Sentinel (PH-PBB
en eigendom geweest van Prins Bernhard)
en de Fokker S13, een prototype van Fok
ker die hiervoor gecharterd werd. In het mu
seum is de 'neus' van dit toestel te bewon
deren.
Ben de Geus
In de oorlog had Ben de Geus een naam
opgebouwd als jachtvlieger op de D16. Na
de oorlog ontving hij uit handen van Prins
Bernhard de Bronzen Leeuw voor zijn ver
diensten. Na de bevrijding vloog hij voor
diverse firma's totdat Schreiner een Piper
Cub (PH-NCS) over wilde nemen waarbij de
wonderlijke eis werd bedongen dat hij de
vlieger erbij moest nemen. Die vlieger was
De Geus. Bij zijn pensionering in 1978 was
De Geus met 27 dienstjaren de man die het
langst bij Schreiner vloog. Tijdens zijn perio
de op Texel liep hij bij een crash met één
van de legendarische Spitfires een rugbles
sure op, waardoor hij enige tijd aan de
grond moest blijven.
(De Fokker S13)