8
bosch. Het verhaal gaat dat hiermee Neder
landse militairen onder het mom van 'eerst
even testen' voor ze de kist zouden overdra
gen aan de Duitsers, wisten te ontsnappen
naar Engeland.
Harvard
In 1937 arriveerde in Nederland de populai
re North American 'Harvard' trainer. Aange
kondigd als de NA-27 tweezits jager pro
beerde Fokker in Europa klanten te krijgen.
Het toestel vloog hier als PH-APG en werd
vlak voor de oorlog door het leger inge
palmd en voorzien van de nummers 997.
Het werd ingezet bij de opleiding tot jacht-
vlieger op Soesterberg en daarna op Texel.
Ook deze kist werd in de meidagen van
1940 vernield. Datzelfde jaar in oktober,
maar dan van geallieerde zijde, werden
bombardementen op het vliegveld uitge
voerd. In 1943 werd de 4 jaar oude, lichtbe-
schadigde hangaar gesloopt. Het was voor
de geallieerden toch een blikvanger, zodat
de Duitsers er zelf geen vliegtuig in durfden
zetten. Volgens dhr. Groenhof uit De Koog
zijn de spanten weer gebruikt op het militai
re terrein te Havelte.
(Luchtfoto Hangaar)
Daarna trad er een tamelijk rustige periode
in van bijna 5 jaar. Totdat de opstand van
de Georgiërs begon. Hopende op hulp van
geallieerde zijde en wel uit de lucht, pro
beerde men het vliegveld met zijn vele bun
kers in de directe omgeving zolang mogelijk
te behouden. Op 13 april 1945 vonden hier
bij een bestorming 40 Georgische soldaten
de dood.
Kamp 'De Vlijt'
Na de oorlog is er een gedwongen 'rustpau
ze' ingelast, hoewel men al in het najaar
van '45 met de aanleg van een noodvlieg-
veld begon. Op het vliegveld werden Neder
landers, die in de oorlog de zijde van de
Duitsers gekozen hadden, vastgezet en in
de polder te werk gesteld. Er waren nog 150
man aanwezig toen het kamp 'De Vlijt' in juli
1947 werd opgeheven. Na de ontruimings
werkzaamheden van de Stichting Landelijke
Bezettingsschaden, waarbij draad- en
grondversperringen en de start- en rolbanen
werden verwijderd, kon men weer aan nor
maal vliegverkeer denken. Toch zou het nog
een aantal jaren duren.
Heropening
Men had besloten tot een uitbreiding van 40
tot 94 ha. Op 1 april 1952 was het vliegveld
weer bruikbaar en op 24 mei vond de fees
telijke heropening plaats. Die dag werden 40
vliegtuigen geteld, waarbij een ereplaats
voor de DC3 'Koetilang' met belangrijke
gasten aan boord voor de opening. Zie foto
pag. 6.) In augustus van dat jaar had de
havenmeester al 90 toestellen geregistreerd!
In 1956 werd de NV Luchtvaartterrein Texel
statutair opgericht. Precies 10 jaar later
landde voor het eerst in het bestaan van het
vliegveld een toestel dat regelrecht vanuit
het buitenland kwam. Ook werd in 1966 de
Zweefvliegclub Texel opgericht. Van 20 mei
1972 tot 15 april 1996 maakten zij gebruik
van het gebouw waarin zich nu het Lucht
vaart Museum bevindt.
Sinds het vliegveld Texel in 1965 de status
internationaal vliegveld met douane facilitei
ten heeft, vervaagt de oorspronkelijke naam
'De Vlijt' meer en meer. In 1973 besloot
men een deel van het luchtvaartterrein (38
ha) af te stoten. Hierna werd in de periode
'75-'76 een reconstructie van het landings
terrein gemaakt. De laatste tastbare herin
nering aan de oorlog op het luchtvaartterrein
verdween in 1969 met de sloop van de op
slagplaats; de bunker maakte plaats voor de
nieuwe hangaar.