dagen bij hun moeder konden blijven. Slechts een klein
gedeelte kon zo van de markt naar de haven voor
verscheping naar Purmerend voor de markt aldaar op
dinsdag.
De boeren moesten donderdag wel heel vroeg op om de
verkochte lammeren te laden en vervolgens te vervoe
ren (voor velen stapvoets) om tijdig aan de haven te
komen, want er werd slechts geladen van 6.00 tot plm.
9.00 uur. Dat was nodig om 's avonds om plm. 21.00
uur in Leiden aan te komen voor de markt aldaar op
vrijdag. De bekende lammerenboten voor Leiden waren
'de Plande!' en 'de Ruiten Aas' van Merks uit Alkmaar,
'de landbouw' I en II van gebr. Smit uit Uithoorn en
'Pomona' van Klinkenberg uit Krommenie. Plet vervoer
naar Purmerend vond plaats met de 'Maria' van Keesom
en de 'Texelstroom' van Mets. De 'Ruiten Aas' en de
'Landbouw' I en II waren goed voor plm. 1100 lamme
ren ën speciaal ingericht voor veevervoer.
In 1907 werden 40224 lammeren verscheept en op 31
mei 1908 7793 lammeren met 8 stoomboten en 2
tjalken merendeels naar Ixiden.
Ook in 1930 werden plm. 40.000 lammeren verscheept.
De prijzen waren vooral in de jaren 1932-1939 zeer
slecht. Gelukkig was er toen het zgn. 'schapenpotje' van
de overheid, waaruit in de jaren 1936 en 1937 0,90
resp. 1,20 per schaap uitgekeerd werd. Met prijzen
voor lammeren van plm. 3,- tot 10,- en een
wolprijs van 1,10 per kg, waren het voor de schapen-
boeren zeer moeilijke tijden. Toch hadden vooral de
Kww mr, tsMwtwwwwe?
15