<jhk Wist u dag voor handen is, storten vierige vurige) Gebeden uit kreetcn en kermden, zagen niet anders dan een ontijdige dood voor- handen." Door deze windhoos stort» niet alleen de Utrechtse Domkerk in elkaar, maar ook die van Purmerend, Hoogwoud, Winkel en Hippolytushoef. Vooral in Hilversum, Amsterdam en in de Zaan-streek was aanzienlijke schade aan huizen, molens enz. Maar over schepen spreekt Burger van Schoorl niet, terwijl dit gezien het feit dat de windhoos ook over Wieringen trok, toch wel waarschijnlijk lijkt. oorlogsschepen vergaan (16831 De laatste grote 17e eeuwse scheepsramp op 't Marsdiep die door Dirk Burger van Schoorl beschreven wordt is die van 1683: "In 't laatst van dit jaar quamen onze oorlogsschepen van Go- tenburg uit Zweeden alhier voor Gaats, van meening zijnde om binnen te komen, maar wierde overvallen van een heel swaren stormwind, zoodat verscheide Schepen hier van quamen te verongelukken Hij noemt de "Hollandia", 84 stukken en 450 koppen het volk wordt gered de "Woerden", 72 stukken en 350 koppen, waarvan slechts 38 man werden gered, t schip Tijdverdrijf 54 stukken en 230 man, waarvan slechts 14 overleefden, de "Prins te Paard", 54 stukken en 230 man die allen verdronken, t Schip de "Leeuwin" 54 stukken en 230 man "het welk op de Haakx aan stukken stiet, dog de Capitein en het volk wierde gebergt.'t Schip Gouda bemant met 42 stukken kanon en 175 Man is mede op de Haakx aan stukken gestooten en gezonken dog de Capitein en de meeste part van 't volk wierde nog gebergt." Tenslotte verging er nog een oorlogsschip van de Stad Enkhuizen en zijn "ook ver scheidene koopvaardij scheepen gebleven en gezonken, zoo dat de schade op eenige Miljoenen wierde begroot".Dirk Burger van Schoorl maakt tenslotte in zijn kroniek nog wel melding van een dijkbreuk op Texel op 1 oktober 1697, maar hij spreekt niet over schepen die op het Marsdiep als gevolg v#a die storm verongelukt zijn. Toch waren er op het Marsdiep schepen vergaan, ja er waren volgens Buisman "honderden slachtoffers". (5) Helaas noemt deze overigens betrouwbare auteur géén bronnen. Maar nogmaals: niet iedere storm betekende een scheepsramp zoals niet elke watervloed een dijkdoorbraak tot gevolg had. En een storm die wel een dijk doorbraak veroorzaakte behoefde nog niet noodzakelijkerwijs óók scheepsrampen ten gevolge te hebben en omgekeerd. Uiteraard zijn er wel schattingen. Zo wordt het aantal schepen dat in Amsterdam zijn lading loste aan de hand van de opbrengsten van de last-,convooi- en licentgelden, geschat op gemiddeld ca. 3000 per jaar. Uiteraard zijn deze schepen niet allemaal via het Marsdiep bin nengekomen, maar daar staat tegenover dat schepen voor andere Zuiderzeesteden als Hoorn en Enkhuizen, voor een groot deel binnenvoeren. Tegenover ingekomen schepen stonden uiteraard ook de uitgaande schepen. Daarnaast waren er de V.O.C. -schepen, de landsschepen van oorlog en talrijke vissers schepen, kaagschepen, lichter- vaartuigen enz. die niet werden meegeteld. (bron: J.A.. vanderVlis, 't Lant van Texsel, 1976, blz. 182/183) Literatuur: 1Dirk Burger van Schoorl, Chronyk van de stad Medenblik, Hoorn, editie 1767 2. H.Grotefend, Taschenbuc der Zeitrechnung des deut- schen Mittelalters und der Neuzeit. Hannover,1948. 3. L.v.Aizema, Historie of verhael van Saken van staet en oor log in ende omtrent de Veree- nigde Nederlanden 1669, deel 3, boek 33, blz. 838 4 .P.Valckenier, 't Verwerd Europa, ofte polityke en historische beschrijvinge der oorlogen in en omtrent de Nederlanden (1688), geci teerd doorM.K.E.Gottschalk, Stormvloeden en rivierover stromingen in Nederland, deel 3,1977, blz. 257 5 I.Buisman, Bar en boos, ze ven eeuwen winterweer in de LageLanden, Baarn, 1984, blz. 130. ....dat zonder subsidie in 1927/28 een schouwburg zaal voor 1100 personen, met een aparte biljartzaal in de Hogerstraat (op de plek waar nu Moerbeek is) zou worden gebouwd ....dat de Texelse slagers in 1928 een protestverga- dering hielden tegen het slachten door particulie ren in de Noodslacht- plaats als centrale slachtplaats ....dat in 1920 het eerste urinoir werd geplaatst (Kosten tl. 350.--) ....dat de bezitter van een auto in 1930 verplicht wa ren daarvoor een garage te hebben (Politieverordening Texel)

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1993 | | pagina 15