na Tinrollen vormden een onderdeel van de lading halfproducten in het scheepswrak "Aanloop Molengat" Elke tinrol draagt drie keurmerken. Deze tinrol is afkomstig uit Horni Blatna in Tsjechoslowakije Loodblokken met een gemiddeld gewicht van ca. 100 kg. vormden een ander onderdeel van de lading halfproducten. De stempels, die hierop zichtbaar zijn, zijn minder makkelijk te identificeren. categorie staat een grote ver scheidenheid aan stempels, maai" ze zijn veel minder her kenbaar als de stempels op de tinrollen. Ilct vermoeden bc staat dat het lood afkomstig is uit Duitsland of Polen. Stempels van een gekroonde adelaar, van een groot kruis, van de (plaats?)naam "DLKUS" en een massa van "huismerken" of "koopmanstekens" zullen in de nabije toekomst hopelijk leiden tot identificatie van het herkomstgebied, de producen ten en de handelaren. De pakketten leer, die reeds in 1987 en '89 geborgen zijn, lijken afkomstig uit Spanje. Een exotische vondstgroep zijn de olifantstanden, die ook als lading aan boord waren en die van buiten Europa afkomstig moeten zijn. De lakenloodjes, voorzover geïdentificeerd, zijn afkomstig uit Mons (Bergen) in Henegouwen (België) en uit Leiden. Een aantal van de Leid- lakenloodjes is gedateerd: 1635. Van de kanons is vooralsnog niet duidelijk of het boord- bewapening of handelswaar was. Betreft het bewapening dan mogen we veronderstellen, dat er (delen van) rolpaarden bewaard zijn gebleven. Die zijn echt?r tot op heden niet aange troffen. Daarnaast zijn er par ijen lading, die nog niet zijn bestudeerd 'en waarvan de her komst nog niet is vastge steld.De vermoedelijke her- komstgebieden versterken echter het beeld van een grote geografische verspreiding. Langzamerhand groeit het beeld van het wrak en kunnen we steeds meer vragen beant woorden. Waaruit bestond de lading en hoe was die gestuwd? Waar kwam het schip vandaan en wanneer is het schip gezon ken? We zien in gedachten een schip varen ergens in de jaren 1635-1640 (denk aan de jaar tallen op het tin en de Leidse lakenloodjes). Het schip is net begonnen aan de uitreis, nadat het in Amsterdam uit de stapel is geladen. Amsterdam was in die dagen immers de belangrijk ste stapelmarkt van Europa en de grote verscheidenheid aan herkomstgebieden van de la ding laat zich zo goed verkla ren. Met name de aanwezigheid van laken uit Holland is minder goed denkbaar aan boord van een zeeschip op reis naar Republiek. Wat ook de bestem ming van dit vaartuig en zijn gevarieerde lading was, die plaats werd niet bereikt. Nauwelijks buitengaats zonk het schip om voorlopig onbekende ieden. Nu, drie-en- een-halve eeuw later, stelt het ons in staat stapje voor stapje een tipje van de sluier van het verleden op te lichten. Een andere optie om delen vanhet bodemarchief niet on gelezen verloren te laten gaan is bijvoorbeeld een wrak fysiek te beschermen door het af te dek-ken met gaas en zandzakken. Vernieling door onder andere stroming, houtetende organis mes (die in zee veel voorkomen en ook allerhande menselijke activiteiten is zo uitgesloten. Het afgedekte wrak blijft zo be-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1993 | | pagina 12