na
Tinrollen vormden een onderdeel van de lading halfproducten in het scheepswrak "Aanloop Molengat" Elke
tinrol draagt drie keurmerken. Deze tinrol is afkomstig uit Horni Blatna in Tsjechoslowakije
Loodblokken met een gemiddeld gewicht van ca. 100 kg. vormden een ander onderdeel van de lading
halfproducten. De stempels, die hierop zichtbaar zijn, zijn minder makkelijk te identificeren.
categorie staat een grote ver
scheidenheid aan stempels,
maai" ze zijn veel minder her
kenbaar als de stempels op de
tinrollen. Ilct vermoeden bc
staat dat het lood afkomstig is
uit Duitsland of Polen.
Stempels van een gekroonde
adelaar, van een groot kruis,
van de (plaats?)naam "DLKUS"
en een massa van "huismerken"
of "koopmanstekens" zullen in
de nabije toekomst hopelijk
leiden tot identificatie van het
herkomstgebied, de producen
ten en de handelaren. De
pakketten leer, die reeds in
1987 en '89 geborgen zijn,
lijken afkomstig uit Spanje. Een
exotische vondstgroep zijn de
olifantstanden, die ook als
lading aan boord waren en die
van buiten Europa afkomstig
moeten zijn. De lakenloodjes,
voorzover geïdentificeerd, zijn
afkomstig uit Mons (Bergen) in
Henegouwen (België) en uit
Leiden. Een aantal van de Leid-
lakenloodjes is gedateerd: 1635.
Van de kanons is vooralsnog
niet duidelijk of het boord-
bewapening of handelswaar
was. Betreft het bewapening
dan mogen we veronderstellen,
dat er (delen van) rolpaarden
bewaard zijn gebleven. Die zijn
echt?r tot op heden niet aange
troffen. Daarnaast zijn er par
ijen lading, die nog niet zijn
bestudeerd 'en waarvan de her
komst nog niet is vastge
steld.De vermoedelijke her-
komstgebieden versterken
echter het beeld van een grote
geografische verspreiding.
Langzamerhand groeit het beeld
van het wrak en kunnen we
steeds meer vragen beant
woorden. Waaruit bestond de
lading en hoe was die gestuwd?
Waar kwam het schip vandaan
en wanneer is het schip gezon
ken? We zien in gedachten een
schip varen ergens in de jaren
1635-1640 (denk aan de jaar
tallen op het tin en de Leidse
lakenloodjes). Het schip is net
begonnen aan de uitreis, nadat
het in Amsterdam uit de stapel
is geladen. Amsterdam was in
die dagen immers de belangrijk
ste stapelmarkt van Europa en
de grote verscheidenheid aan
herkomstgebieden van de la
ding laat zich zo goed verkla
ren. Met name de aanwezigheid
van laken uit Holland is minder
goed denkbaar aan boord van
een zeeschip op reis naar
Republiek. Wat ook de bestem
ming van dit vaartuig en zijn
gevarieerde lading was, die
plaats werd niet bereikt.
Nauwelijks buitengaats zonk
het schip om voorlopig
onbekende ieden. Nu, drie-en-
een-halve eeuw later, stelt het
ons in staat stapje voor stapje
een tipje van de sluier van het
verleden op te lichten.
Een andere optie om delen
vanhet bodemarchief niet on
gelezen verloren te laten gaan
is bijvoorbeeld een wrak fysiek
te beschermen door het af te
dek-ken met gaas en
zandzakken.
Vernieling door onder andere
stroming, houtetende organis
mes (die in zee veel voorkomen
en ook allerhande menselijke
activiteiten is zo uitgesloten.
Het afgedekte wrak blijft zo be-