6 In Texels Volksleven van Dekker lezen we dat de Sunder- klazen meestal in een witte wijde broek liepen met wijde (meestal ook witte) lappen daarboven en een "toremuts" (torenmuts), gemaakt van bordpapier. Uiteraard het ge zicht verborgen achter een "grim". Met slechts wat hoge piepgeluiden, geblaas en gepraat door een koehoorn, was de voorstelling kompleet. Daarna verschenen de algemene vermommingen van vlak na de Eerste Wereldoorlog, bijv: iemand in echte klederdracht, een indiaan'of cowboy. Een beer hoorde tot de vaste voorstellingen. Deze komt trou wens ook in andere winterfeesten voor. Sinds de jaren 60 zijn deze vermommingen verwisseld voor een uitmonste ring die pasten bij de eigentijdse benadering van het Ouwe Sunderkl aasfeest. Zo zien we nu stilzwijgende vermomde figuren met slechts een summier bord waarop de link met de actualiteit is verwoord. Daarnaast luidruchtige stemmen (hoog piepgeluid) die in sketchvorm hun sarcasme over een bepaalde zaal uitspe len. Vaak moeten het gemeentelijk beleid en hun bestuur ders het ontgelden, evenals allerlei zakenlieden, van wie men de handelwijze afkeurt of toejuicht. De gekste voertuigen worden ontwikkeld en de meest vreemde attributen worden meegevoerd. Grote zang- en acteergroepen brengen hun boodschap ten gehore ten overstaan van de jury. In Den Burg wordt de bonte stoet luidruchtig afgewisseld met hossende en brul lende speulers, die zich op verbouwde en versierde land- bouwwagens voort laten trekken door tractoren. Dit speulen gebeurt door de kinderen vanaf 5 uur en ook de beoordeling door de jury vindt plaats voordat de ouderen komen. Vanaf half 9 begint het speulen voor volwassenen en dit duurt eenpaar uur .Daarna gaat men al dan niet vermomd de café's en de dansgelegenheden in om tot in de kleine uurtjes feest te vieren. In alle dorpen van het eiland gaat dat zo, behalve in De Waalwaar alleen kinderen meedoen en in De Cocksdorp. Traditiegetrouw gaat men in De Cocksdorp nog op deoude manier van huis tot huis en speult men in de huiskamer. Daar waar de deur uitnodigend open staat gaat men naar binnen. Meestal zit de huiskamer vol met vrienden en bekenden, die gissen wie er achter de maskers schuil gaan. Zaken die betrekking hebben op wat er is voorgeyallen "achter de Rugediek" hebben duidelijk de voorkeur. Maar de omvang van de voorstelling'wordt bepaald door de grootte van de deur. Dit gegeven geeft meteen de beperk theid aan van de voorstellingen. Verder kan ook hier weer alles. 1£ tat is tui-i-sn cSinb cOVLcotaai. sn (Duws ^SiuxdsxIzLaai. Wanneer we kijken naar de Sint Nieolaasgebruiken op het eiland in vroeger tijd, dan zien we dat op 5 december een kinderfeest plaatsvindt, dat gepaard gaatmetmaskerades. (Op andere Waddeneilanden kent men deze gebruiken ook). Op het vaste land is het St. Nikolaasfeest al veel langer bekend maar op de eilanden heeft het Sunderklazen zijn oorsprong in de Germaanse joel- of midwinterfeesten. Het verdrijven van de demonen, de lange donkere wintera vonden en vruchtbaarheidsriten ten behoeve van de mens, dier en plant, zijn de aanleiding tot feesten in afschrikwek kende kledij en het ontsteken van vuren en andere rituelen. Terwijl in de 17e eeuw de verering voor de heilige Nicolaas in de steden merkbaar is aan de vele Sinterklaasmarkten, valt daarvan op hetplatteland slechts iets te bespeuren in de naamgeving vanhetmidwinterfeest. Zoals Sundrams, Sun- drum op Terschelling, Klaas Oomes (Ameland) en Sunde- rornes en op Texel en Vlieland genaamd Sunderklaas of Sunterklaas. U i t overlevering w eten wedatinhetbeginvande20e eeuw het pakjesgeven in zwang begint te komen. Metname voor scholieren en kinderen uit arme gezinnen, verkleedt een der notabelen van het dorp zich als de goedgeefse heilig- man. Op 5 december was het een feest voor de kinderen, een week later vond de maskerade nog eens plaats en wel voornamelijk bedoeld voor de ouderen. Bij deze gelegen heid worden ook geen cadeaus gegeven. Overigens moesten de kinderen hun geschenk(en) zoeken op de 6e december, de zgn. "soekertjesdag". Op de avond tevoren werden de sokken en kousen aan de warm te-regelaar van de kachelpijp gehangen (koes hange) of de klompen gezet. Qds.zands.xLng sn vsxJjodsn Hoewel het feest op 5 december enigszins is teruggedron gen naar de intimiteit van de huiskamer en de commercie zich meer gaat toeleggen op pakjesavond tijdens de Kerst dagen, het Ouwe Sunderklaasfeest is nog steeds een feest voor allen, zoals er tot op dit moment nog geen ander eve nement van deze omvang op Texel voorkomt. Op 24 november 1816 werd vanaf het gemeentehuis afge kondigd dat men had besloten het Sint Nikolaasfeest te verbieden: vanwege het schrik aanjagen en verstoren van de rust en zelfs het zich vertonen in de Vrouwen met grim (Tex Crt 1951)

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1992 | | pagina 8