18 Zo moest postbode K. C. Geus per rijwiel naar Ou- deschild en ook naar De Waal, doch te voet bestel len in het dorp, maar ook naar Oosten Het Noorden. Hulpbode A. Brans bleef per rijwiel (toen de dienst- fiets) naar De Waal gaan en moest ook te voet bestellen in het dorp, Nieuweschild, Spang enz. De fietsenmaker J.C. Dogger te Oosterend tekende in 1916 een tarieflijst voor herstell ingen van Rijk'srij - wielen (b.v. nieuwe buitenband omleggen fl. 0.25; buitenband inwendig lappen fl. 0.25 en ventiel verplaatsen fl. 0.35.) In datzelfde jaar werden de rijwieldiensten voorzichtig uitgebreid n.1. naar Oost, Het Noorden en Noorderbuurt. Loopdiensten ble ven toen nog de kom van het dorp (2x per dag) doch ook Zevenhuizen, De Kaap, Nieuweschild, de Nes en Spijkdorp. Buiten de kom van het dorp gaan in 1924 alle bestellingen per rijwiel. De vergoeding voor een eigen rijwiel was toen fl. 0.47 per werk dag; voor een ochtenddienst naar Oudeschild fl. 0.19 en vooreen avonddienst naar Oudeschild fl. 0.16 ('s avonds werd er in de terugreis niet besteld, dus minder km.) en tenslotte op Zondag fl. 0.16 per keer. Bron: 'I'ost-archief De Koog, Texel Mei 92. N. Huijsman Rzn. Wie heeft voor mijn verzameling Texelse posthis- torie gestempelde briefomslagen, couverten of briefkaarten in het bijzonder van Eierland en De Waal. Voorts zoek ik een foto van het aan/van boord brengen/halen van de postzakken vanaf/naar de deli of autobus. Koop of ruil tegen Tex. ansicht kaarten/boeken enz. N. Huijsman Rzn. aart 18 IA, ètadzijfe 149, fra/jment

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1992 | | pagina 20