te voet, per rijwiel en de handkar Ook Prinses Anna, de weduwe van de in 1751 overleden stadhouder Willem IV en regentes van de minderjarige Willem V werd op de hoogte gebracht. De Staten Generaal, door Steyn daartoe aangezet, droegen hun ambassadeur aan hetFranse Hof om op officieel tegen de kaping in Hollandse wateren te protesteren en teruggave van het Engel se schip te eisen. Er kwam zelfs nog antwoord: Het Engelse scheepje was niet in Frankrijk, maar in Oostende in de Zuidelijke Nederlanden opgebracht. En daar had de Franse regering geen zeggenschap. De Zuidelijke Nederlanden behoorden toen tot Oostenrijk en Frankrijk en Oostenrijk waren wel liswaar bondgenoten, maarmen hoopte dat de Nederlandse regering zou begrijpen, daiNa tuurlijk begreep onze regering dat, want we wilden wel héél graag neutraal blijven. Van der Aa(1848) weet te vermelden, dat de Staatse gezant aan het Franse Hof, Lestevenen van Berkenrode, er ten slotte in slaagde "hoewel met zeer veel moeite" de teruggave van schip en lading te bewerkstelligen. Batterijen Uiteraard werden er ook passende maatregelen getroffen: er werd een batterij geplaatst op het Noordduin, het latere Kaaphoofd en één bij 's Lands Magazijn op de Helderse Zeedijk. Van hieruit zou men met een zevental te plaatsen 18- ponder kanonnen de doorvaartroute tot dicht onder de Texelse kust kunnen bestrijkenToen de opzien - der van 's Lands Werken, Pieter Harge, nog geen 10 jaar later, in Januari 1766 eens ging kijken, bleken de vloeren van de batterijen verrot en de ijzeren kanonnen verroestalleen de bronzen exem plaren waren nog in tact. J.T. Bremer. Lit. dbScfioorCen J/T. "Bremer, "'Uolkjuin fut (Marsdiep', 1983, 6lz. SI e.v. 74 e.v. A.J. v.d. Sla: Aardrijkskundig woordenboek der ijtderfandendeeCXI, 1848, èlz. 108. POSTVERVOER Totpl.m.1910 deed de postbode op T exel zijn werk te voet. Slechts een enkeling beschikte toen over een fiets en gebruikte die dan vaak nog slechts Zondags voor plezier om in de week weer te voet te werk te gaan. Zo ging het ook in Oosterend waar de bestellingen in en om Oosterend incl. Nieuwe Schild, Oost en Het Noorden enz. loop-diensten waren. Reeds sedert 1887 werd de post van en naar Oos terend 's middags en 's avonds vervoerd met de diligence van Aris Eelman. (zie foto) Eos L-diligence A. "Eelman. 's Morgens in de vroegte ging dat naar en vanaf Oudeschild te voet. Toen echter het contract met A. Eelman, omnibus-ondememer, in 1908 verviel, moest dat postvervoer per bode gebeuren d.w.z. post brengen en afhalen naar en van De Waal ook 's middags en 's avonds. Dit in aansluiting op de postwagendienst van Den Burg, De Waal, Eier- land, De Cocksdorp v.v. Voorlopig werd hiervoor de hulpbode A. Brans aangewezen in afwachting van de aanstelling van een postbode. Brans had toen reeds een rijwiel en verzocht de postdirecteur voor de loop-dienst zijn rijwiel te mogen gebrui ken. Dit werd toegestaan, waardoor de neven functie van Brans iets minder tijd vergde. Inder daad werd in 1909 een nieuwe postbode, t.w. P. Lenghaus, aangesteld en nu ging hij 's middags en ook 's avonds met de post naar het kantoor te De Waal en terug. Waarschijnlijk te voet, want het was nog steeds een loop-dienst. Als regel was de post wel te dragen doch op zekere dag had hij naast de brieven ook nog 14 postpakketten ('samen wel 48 kg.), zodat een handkar uitkomst bracht.Zo ging Lenghaus met de handkar over een slechte grind weg naar De Waal waar hij te laat aankwam. De postwagen was reeds voorbij met een belangrijke vertraging tot gevolg voor de post van Oosterend. De vertraging was ook de postdirecteur niet ont gaan en eenmaal op de hoogte van de oorzaak verleende hij bij voorbaat toestemming om in een dergelijk geval gebruik te maken van paard en wagen. Het is vrijwel zeker dat de pakketpost betrekking had op een zending eenden uit de een denkooi van C. Koning. In 1914 begon niet alleen de Eerste Wereldoorlog, doch toen kreeg kantoor Oosterend een rijwiel toegezonden met een grote letter P op het spatbord. E. Vermeulen werd de man voor de herstellingen van het Rijksrijwieldie echter alleen met de voorkennis van de postdirecteur in Den Burg uitgevoerd mochten worden. Met de intrede van 's Rijk's rijwiel werden enkele loopdiensten gewijzigd in riiwieldiensten. 17

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1992 | | pagina 19