te voet, per rijwiel en de handkar
Ook Prinses Anna, de weduwe van de in 1751
overleden stadhouder Willem IV en regentes van
de minderjarige Willem V werd op de hoogte
gebracht. De Staten Generaal, door Steyn daartoe
aangezet, droegen hun ambassadeur aan hetFranse
Hof om op officieel tegen de kaping in Hollandse
wateren te protesteren en teruggave van het Engel
se schip te eisen. Er kwam zelfs nog antwoord: Het
Engelse scheepje was niet in Frankrijk, maar in
Oostende in de Zuidelijke Nederlanden opgebracht.
En daar had de Franse regering geen zeggenschap.
De Zuidelijke Nederlanden behoorden toen tot
Oostenrijk en Frankrijk en Oostenrijk waren wel
liswaar bondgenoten, maarmen hoopte dat
de Nederlandse regering zou begrijpen, daiNa
tuurlijk begreep onze regering dat, want we wilden
wel héél graag neutraal blijven. Van der Aa(1848)
weet te vermelden, dat de Staatse gezant aan het
Franse Hof, Lestevenen van Berkenrode, er ten
slotte in slaagde "hoewel met zeer veel moeite" de
teruggave van schip en lading te bewerkstelligen.
Batterijen
Uiteraard werden er ook passende maatregelen
getroffen: er werd een batterij geplaatst op het
Noordduin, het latere Kaaphoofd en één bij
's Lands Magazijn op de Helderse Zeedijk. Van
hieruit zou men met een zevental te plaatsen 18-
ponder kanonnen de doorvaartroute tot dicht onder
de Texelse kust kunnen bestrijkenToen de opzien -
der van 's Lands Werken, Pieter Harge, nog geen 10
jaar later, in Januari 1766 eens ging kijken, bleken
de vloeren van de batterijen verrot en de ijzeren
kanonnen verroestalleen de bronzen exem
plaren waren nog in tact.
J.T. Bremer.
Lit. dbScfioorCen J/T. "Bremer, "'Uolkjuin fut (Marsdiep',
1983, 6lz. SI e.v. 74 e.v. A.J. v.d. Sla: Aardrijkskundig
woordenboek der ijtderfandendeeCXI, 1848, èlz. 108.
POSTVERVOER
Totpl.m.1910 deed de postbode op T exel zijn werk
te voet. Slechts een enkeling beschikte toen over
een fiets en gebruikte die dan vaak nog slechts
Zondags voor plezier om in de week weer te voet te
werk te gaan. Zo ging het ook in Oosterend waar de
bestellingen in en om Oosterend incl. Nieuwe Schild,
Oost en Het Noorden enz. loop-diensten waren.
Reeds sedert 1887 werd de post van en naar Oos
terend 's middags en 's avonds vervoerd met de
diligence van Aris Eelman. (zie foto)
Eos L-diligence A. "Eelman.
's Morgens in de vroegte ging dat naar en vanaf
Oudeschild te voet. Toen echter het contract met
A. Eelman, omnibus-ondememer, in 1908 verviel,
moest dat postvervoer per bode gebeuren d.w.z.
post brengen en afhalen naar en van De Waal ook
's middags en 's avonds. Dit in aansluiting op de
postwagendienst van Den Burg, De Waal, Eier-
land, De Cocksdorp v.v. Voorlopig werd hiervoor
de hulpbode A. Brans aangewezen in afwachting
van de aanstelling van een postbode. Brans had
toen reeds een rijwiel en verzocht de postdirecteur
voor de loop-dienst zijn rijwiel te mogen gebrui
ken. Dit werd toegestaan, waardoor de neven
functie van Brans iets minder tijd vergde. Inder
daad werd in 1909 een nieuwe postbode, t.w. P.
Lenghaus, aangesteld en nu ging hij 's middags en
ook 's avonds met de post naar het kantoor te De
Waal en terug. Waarschijnlijk te voet, want het was
nog steeds een loop-dienst. Als regel was de post
wel te dragen doch op zekere dag had hij naast de
brieven ook nog 14 postpakketten ('samen wel 48
kg.), zodat een handkar uitkomst bracht.Zo ging
Lenghaus met de handkar over een slechte grind
weg naar De Waal waar hij te laat aankwam. De
postwagen was reeds voorbij met een belangrijke
vertraging tot gevolg voor de post van Oosterend.
De vertraging was ook de postdirecteur niet ont
gaan en eenmaal op de hoogte van de oorzaak
verleende hij bij voorbaat toestemming om in een
dergelijk geval gebruik te maken van paard en
wagen. Het is vrijwel zeker dat de pakketpost
betrekking had op een zending eenden uit de een
denkooi van C. Koning. In 1914 begon niet alleen
de Eerste Wereldoorlog, doch toen kreeg kantoor
Oosterend een rijwiel toegezonden met een grote
letter P op het spatbord. E. Vermeulen werd de man
voor de herstellingen van het Rijksrijwieldie echter
alleen met de voorkennis van de postdirecteur in
Den Burg uitgevoerd mochten worden.
Met de intrede van 's Rijk's rijwiel werden enkele
loopdiensten gewijzigd in riiwieldiensten.
17