Van 2843 mannen op schepen van de andere Waddeneilanden kwamen 1040 van het eigen eiland, terwijl 388 van de andere eilanden afkomstig waren. Aannemelijk is dat ongeveer 130 van Texel kwamen. Van alle Waddeneilanden voeren ook veel bemanningsleden op de schepen uit andere plaatsen, zoals van Amsterdam, West-Friesland, Het Noorderkwartier en zelfs op schepen die een Zuid-Hollandse schipper hadden. De tellingen van die mannen van de Waddeneilanden werden gecombineerd aangegeven met die welke afkomstig waren uit Friesland.Van dat totaal van 941 mannen zou mogelijk eenvijfde of 190 Texelaars geweest kunnen zijn. Ook op de Friesche schepen voeren mensen van de Waddeneilanden. Van dit totaal van 97 zou er eenvierde of 25 man van Texel kunnen zijn gekomen. Het totaal van de Nederlandse bedrijfstak bood werk aan 18600 opvarenden aan boord van 1460 schippers. Het totaal van de Texelaars, die tussen 1700 en 1710 op deze koopvaardijvloot hun brood verdienden zou dan uitkomen op: 37 Texelse schippers met een gemiddeld aantal van 100 opvarenden op de Texelse schepen 100 opvarenden op schepen van de andere Waddeneilanden 150 opvarenden op schepen uit Holland 20 opvarenden op Friesche schepen. 407 Texelse zeelieden gemiddeld op deze koopvaardijvloot, waarbij dubbeltelling is gecorrigeerd. Deze 400 geschatte arbeidsplaatsen kunnen alleen worden vergeleken met de beroepstelling van 1742 (Dijt II blz. 12), waarbij op de totale Texelse beroepsbevolking van 1202 personen 575 Texelse zeelie den worden genoemd, terwijl toen - een generatie later - het aantal varenden op de binnen- en walvis vaart veel groter was geworden, mede omdat het buitenland de koopvaardij in de Europese wateren sterk had verdrongen. Van de scheepstypes naast de genoemde fluiten, die bij de koopvaardij werden gebruikt, waren in volgorde van belangrijkheid: de Galjoten, de Fregatten, de Buizen en een enkele Kat. G (ra/yocd Z eydena'e 61/ js y >1 yr, Omstreeks 1700 was het galjootschip na de fluit het 'populairste' zeegaande vrachtschip. (Rijksmuseum "Nederlands Scheepvaartmuseum" Amsterdam) 11

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1992 | | pagina 13