8 OPROEP In het stukje van het bestuur (vóór in dit blad) heeft u al kunnen lezen dat het bestuur wil proberen de verenigingsavonden van de verza melaarssectie van de vereniging nieuw leven in te blazen. Het met elkaar in contact brengen van verza melaars kan zowel voor de verzamelaars als voor de vereniging vruchten afwerpen. Goede contacten kunnen net het ontbrekende stukje van een verzameling opleveren. Wanneer bij het bestuur bekend is, dat iemand zich met een bepaald onderwerp bezig houdt kan dat bijdragen tot verdere bestudering van deTexelse historie. Ook zijn we dan in staat om mensen die meer over een onderwerp willen weten, door te sturen naar de desbetreffende specialist. Verzamelaars, bel ons en kom eens naar de verenigingsavonden van de verzamelaarssec tie. Het kan de moeite waard zijn W.P. v.d. Vis TEXELSE ZEEVARENDEN OP DE KOOPVAARDIJVLOOT omstreeks 1700 In 1987 verscheen bij de Bataafsche Leeuw een boek van Dr. P.C. van Royen over de zeevarenden op de koopvaardijvloot omstreeks 1700 (ISBN 90.6707.159.5 van de Hollandse Historische Reeks No. VIII). Dr.van Royen, die een schat aan bronnen heeft bestudeerd en daardoor zijn conclusief uitstekend kon onderbouwen, wees er op dat amateur- en beroepshistorici over de Waddeneilanden relatief weinig plaats hebben ingeruimd voor deze vrachtvaart en de betekenis daarvan voor de beroepsbevolking, terwijl het geen betoog behoefde dat de Waddeneilanden, die, op zichzelf staande geografische eenheden, vrijwel uitgesloten van de bui ten wereld, enerzijds door de zee werden bedreigd, maar anderzijds vele bestaansmo gelijkheden aan de zee ontleenden. In dat boek werd zoveel over deze Texelaars gepubliceerd, dat aangevuld met gegevens uit andere bronnen dit artikel voor het blad van de Historische Vereniging Texel werd samengesteld. Een rijke bron voor de vaart naar de OOSTZEE zijn de Sonttol- registers en - tabellen, die van 1497 tot 1720 werden bijgehouden en waaruitTIENJAARSEGEMIDDELDEN werden berekend vanaf 1560 met daarvoor en - ook later - enige hiaten. De doorvaarten in westwaartse richting werden vastgelegd en de herkomst van de schepen op plaatsnamen vermeld. In tegenstelling tot de schippers van de andere Waddeneilanden, die veel schepen op dit traject hadden, was de positie der Texelaars van gering belang in de totale vrachtvaart naar de Oostzee, zoals uit onderstaand overzicht blijkt. Jaren Totaal Nederland w.o. Texel Vlieland Terschelling en Ameland. 1497 398 18 1503 611 21 1528 491 6 1536/39 787 8 1540/48 601 1 2 4 1557/58 1146 1 3 1 1560/69 1793 2 1 11 3 1574/79 2151 8 62 92 7 1580/89 2459 8 100 128 6 1590/99 2823 9 139 121 7 1600/09 2252 6 83 106 10 1610/19 2387 7 102 177 1620/29 1866 3 84 113 1 1630/39 1688 1 116 133 3 1640/49 1768 3 123 135 5 1650/57 1516 7 149 111 28 1661/69 1270 12 160 102 41 1670/79 1281 8 124 85 32 1680/89 2041 13 146 150 78 1690/99 1858 13 70 56 40 1700/09 1383 9 ,45 38 45 1710/19 816 8 33 43 38

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1992 | | pagina 10