stuurhut, versuft van het geweld dat hen was overko men. Het vierde bemannings lid, S. Bremer, lag aan dek be kneld tussen de staaldraad. Op dek was de verwoesting compleet. De beide masten waren afgeknapt en alles wat los zat was verdwenen. Het schip was in de lengte-as over de kop geslagen. De TX 11 probeerde assistentie te verle nen. P. Vlaming: "het was hopeloos werk. Steeds weer werden we teruggeslagen van de stuurloze kotter. Aan boord van de TX 49 konden ze niks anders doen dan het tuig kap pen." Pas op Donderdagmor gen 4 uur kon de TX 11 vast maken aan de TX 49. Op dat ogenblik lagen de schepen dwars voor Ameland en via Terschelling werd binnendoor het schip naar Oudeschild ge sleep t. Terug in de haven werd S. Bremer direct onderzocht, waarbij alleen gekneusde rib ben werden geconstateerd.De rest van de bemanning zat onder de schrammen en bui len, maar allen hadden het ongeluk overleefd. Het schip werd overigens weer opge knapt. (Uit: Texelse Courant Jour naal vuurtorenwachter Buijs.) In een boek over scheepsonge vallen bij de Nederlandse Zee visserij,: "Een zee te hoog"van H.A.H. Boelemans Kranen burg, lezen we dat in de perio de 1860 -1976 maar liefst 917 vissersvaartuigen verloren gingen, waarbij 3245 opvaren den het leven lieten. In dat zelfde boek vermeldt Boele mans Kranenburg dat in die periode 18 Texelse schepen verloren gingen en 26 Texelse vissers verdronken of veron gelukten. Wanneer we echter de aantallen, gevonden in de Kronieken in het Journaal van Buijs op een rijtje zetten, ko men we tot en met 1938 op een aantal van 16 verloren schepen en 28 verdronken of verongelukte bemanningsle den. De mij bekende scheeps ongevallen na 1938 geeft opgeteld bij aantallen van de Kroniek en Journaal een veel hoger cijfer dan Boelemans Kranenburg noemt. Wellicht kan nader onderzoek daarin duidelijkheid brengen. Gelukkig is het aantal scheeps ongevallen na 1930 steeds ver der afgenomen. Door allerlei factoren nam het risico voor schip en bemanning af: er kwamen betere schepen, bete re en veiliger werkomstan digheden, een betere oplei ding, voeding en verzorging. Het visserijonderwijs zorgde voor goed opgeleide vaklie den. Toch zijn ook nu nog de werk- en leefomstandigheden van de visserman zwaar. Een aantal van de door ons ge noemde oorzaken van scheeps ongevallen is blijven bestaan: zware werkbelasting, ver moeidheid, het werken met zwaar materiaal, enz... En ook nu geldt nog altijd: "een ongeluk zit in een klein hoekje W.P. v.d. Vis, Okt. 1991. Ook na de Tweede Wereldoorlog vonden scheepsongevallen met Texelse schepen plaats. Op de foto de TX 24 ("Nellie") die in 1957 werd overvaren door de kruise r "Groningen. Alle bemanningsleden kwamen ongedeerd van het schip. (pQtp: C. Vonk, Oost.) 13

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1991 | | pagina 15