Rekening schrijven. Nog in 1915 was het regel slechts éénmaal per jaar de klant de rekening aan te bieden. Het bleek echter, dat de leverancier een flinke rente berekende, reden waarom Slaman het voorstel deed om de rekening per drie maanden uit te schrijven. Dit voorstel haalde het niet, doch een compromis werd bereikt met een half jaar, terwijl voorts bij de tweede aanbieding 31/2 rente berekend zou worden. Later werd het wel 3 maanden en eerst in de 40er jaren is de maand rekening normaal geworden. Zeker vóór de oorlog was het bij de smid normaal, dat de verrichte werk zaamheden en gebruikt materiaal genoteerd werden op een leitje. 's Avonds schreef de smid een en ander weer over in een soort dagboek, aan de hand waarvan later de rekening werd geschreven. Bij de wagenmaker kwam het voor, da t als werkbrief je een stukje hout gebruikt werd. Deze plankjes werden verzameld in een zak. Hiervan werden dan de rekeningen geschreven en eerst dan mochten ze dienen voor het aanmaken van de kachel. Arbeidswet 1919. In de vergaderingen in 1920/21 kwamen vaak de gevolgen van de Arbeidswet aan de orde. De 8 urige werkdag tegen de normale werkdagen van 10 uur betekende 20% - of meer - korter werken en dus prijsverhogend. De smeden verzochten de medewerking van het publiek omdat zaterdags middags geen werk meer uitgevoerd zou worden. De Arbeidswet 1919 verbiedt, dat in smederijen des avonds na 6 uur en des Zaterdags na 1 uur door personeel gewerkt wordt. Naar aanleiding hiervan is door ons besloten, na dien tijd aangeboden werk dan niet uit te voeren en wordt de medewerking van het publiek beleefd verzocht. De Texelsche Smeden-patroons 27/10-1920 N.T.C.) Prijzen - Hoefbeslag - 4 ijzers. 1915: fl. 1.60-1920: fl. 5.20 -1921: fl. 4.40- In 1940: fl. 3.70- -1950: fl. 9.50-1951: fl. 11.- - 1961: fl. 16.- -1964: fl. 22- -1966: fl. 24.-. Voor een "ket" lag de prijs plm. 10 a 20% lager (klei nere hoef), bekappen van een jong paard kostte in 1915 slechts fl. 0.50. Kachelpijpen, gegalvaniseerd en gepolijst, per kilo in 1915 fl. 0.90 en in 1940 nog fl. 0.90 a fl. 1.—. Het bewaren/oppassen van een kachel was in 1950 fl. 4.— Uurloon in 1930 nog fl. 0.80, in 1950 fl. 2,30 buiten en fl. 2.— binnen en in 1961 verhoogd van fl. 4.50 op fl. 5.— In 1916 werd een maaimachine verhuurd voor fl. 1per mandag en voor een nieuwe machine fl. 1.25 per mandag 3 mandagen is een bunder) Voor een hooischudder was de huur fl. 2.—per bunder. In 1921: nieuwe graaf fl. 7.—, nieuwe driewielde kar zonder banden fl. 115.wielbeslag boerenwagen; banden verleggen van een achterband fl. 3.50 en een voorband fl. 2.7.5.. In 1926 maakten de smeden ook bakovens met bakblikenvoor fl. 4.50 en fl. 3.50 zonder bakblikken. In 1936 was de 5-balkseg fl. 28.—en een spijkereg fl. 27.-. Mechanisatie Omstreeks de eeuw wisseling was de smid bezig met allerlei grof- en fijnsmeedwerkIn aanvang was toch belangrijk het hoefbeslag, het smeden van hoefijzers en het maken van kachelpijpen, doch ook de handel in en de reparatie van kachels, rijwielen, wagens, ploegen en eggen enz. Het mechanistaieproces was echter gaande en dat vereiste voor de smid andere vak- en handelskennis. Het sleutelen aan allerlei werktuigen en machines werd steeds belangrijker en verdrong steeds meer het oorsponkelijke smidswerk. Eerst moest hij het autogeenlassen leren en veel later het electrisch lassen. De blaasbalg werd tot in de 30er jaren nog met de hand bediend tot de TEM voor de electrische aandrijving van een ventilator kon zor gen. De smeden werden ook actief op een ander terrein want reeds in 1932 wilde een aantal een erkenning voor gas- en waterfitter. In 1936 gaven de volgende leden van de Smedenbond zich op voor handelaar in tractoren: Smit Co en J. Kiljan Jbzn te Den Burg, R. IJska in De Waal, H.J. Thomassen in De Cocksdorp en C. Dros en J.W. Paagman in Eier- land, de oude smid werd door de tijd van lasser, monteur, machinist, handelaar, loodgieter, electri- cien enz. tot tractor- en autodealer. De Texelsche Smedenbond. Met de bond konden de leden de ontwikkelingen beter volgen en tesamen tot afspraken komen, alsme de inkopen. Middels de bond werden destijds ook de cursussen georganiseerd voor autogeen- en later ook voor electrisch lassen. In 1952 door de komst van de PWN voor waterfitter en veel later ook voor gasfit ter. Zeer belangrijk was in 1959 ook het initiatief van de bond voor het bereiken van technisch onderwijs op Texel, wat gestalte kreeg in de L.T.S. Naast de door zakelijke belangen ontstane relaties hadden vele leden ook goede persoonlijke contacten onderling. Gebruikelijk was het ook, dat een lid bij zijn overlijden, door de collega's ten grave werd ge dragen. Leden in 1953 Den Burg: - C. Bakker, H. Barhorst,. Jb. de Graaf en J. Kiljan. Eierland: - C. Dros, L. Kok, B. Paagman. De Cocksdorp: - H .J. Thomassen. Den Hoorn: - G. de Wit. De Koog: - S. v.d. Vis. Oosterend: - C. Bruin en Rentenaar. Oudeschild: - Jb. Kiljan Jzn., J. Witvliet Azn enjoh. Slaman. De Waal: - Jb. Keijzeren L. Witte. In 1961 doen nog aan hoefbeslag: - L. Kok, Rentenaar, Schoorl, Jb. Keijser, L. Witte, Jn. Kiljan en G. de Wit. 6

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1991 | | pagina 8