Dit ongeval betekende het definitieve einde van de TX 122, maar het was al nooit een geluksnummer geweest... meld dat in de Meep 6 visschers- vaartuigen zijn gestrand en in het Schuitengat een tjalk. Van Oude- schild ontvingen wij op onzen vraag om inlichting per telephoon het vol gende bericht: twee schuiten om geslagen, volk vermoedelijk weg, vijf schuiten op strand. Nog niet in de golven vonden". Het werden uit eindelijk drie texelse blazers die met negen opvarenden hun graf in de golven vonden! De TX 108 met als bemanning: A. Bakker, C. Vermeulen en D. den Brave. De TX 128 met als beman ning: P. van der Vis, B. Busselman en A. Vermeulen De TX 122 met als bemanning: C. Visser (oud 27 jaar), G. Visser (oud 14 jaar) en K. Kerke (oud 23 jaar) 29 maart 1896; „1 omgeslagen vischersschuit drijft het Eierlandse gat binnen en blijft op een zand plaat vastzitten, het is de TX 122. 10 april 1896: „Na veel moeite is het gelukt de blazerschuit TX 122 om te keren en behouden aan het einde der Rogsloot te brengen. Zij schijnt niet veel geleden te hebben, hoewel de mast gebroken is. Aan boord bevonden zich nog verschil lende goederen, waaronder ook de scheepsklok, welke op 10 uren was blijven staan, zeer waarschijnlijk het ogenblik waarop de schuit is om geslagen. Men is voornemens het vaartuig naar Harlingen te brengen om het daar op eene werf weer zee waardig te maken... De blazer kwam dus weer in de vaart onder het nummer TX 122, maar 8 jaar later schreef hij op nieuw een rampzalige geschiedenis! Armoede in de visserij We keren weer terug naar Piet Eel- man, waar we het verhaal mee be gonnen. Piet; „ik heb tot m'n 32ste jaar bij diverse schippers gevaren, Vissersvloot in haven Oudeschild. 3

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1987 | | pagina 5