Vliegen op Texel minuten. De grootste hoogte werd boven Bergen gehaald, wel 60 meter. Voor dat feest was vanaf Texel de belangstelling minimaal. De extra boot, die hiervoor zou varen, werd geannuleerd omdat de voorverkoop van kaarten bij de apotheker Pisart in de Weverstraat geen resultaten had gehad. Voor het tweede vliegfeest in Alk maar, dat op maandag 5 juni 1911 begon, kreeg de verslaggever van de Texelse Courant een uitnodiging en kon hij ons volledig informeren. Na lang wachten maakte de Italiaan Ernesto Darioli 's avonds een prach tige vlucht. Daarna was de beurt aan een geboren Alkmaarder. De Heer Schuurman die nog geen brevet had, was leerling van de vliegschool te Nizza (Nice) maak te een vlucht van tien minuten maar bij de landing ging het mis en daalde hij tussen de vluchtende toe schouwers. Het toestel werd gestuit door tegen een rijtuigje te botsen. In de koets zat een 80-jarige mevrouw De Lange uit Alkmaar, maar per soonlijke ongelukken deden zich niet voor. Aan Schuurman werd voor de rest van de feestdagen een vliegverbod opgelegd. 10 Nu dit jaar het 70-jarig bestaan van De Mok als vliegkamp wordt ge vierd en gelijktijdig aan het 50-jarig bestaan van het vliegveld Texel veel aandacht wordt besteed, is een stuk je van de oudste geschiedenis van de luchtvaart op Texel wel interes sant, daarvoor moeten we teruggaan naar 1908 en 1911. Tijdens de Landbouw Tentoonstel ling van de Holl. Maatschappij van Landbouw te Texel van 9 tot 13 sep tember 1908 was het de bedoeling dat een met gas gevulde luchtballon op zondagmiddag tussen 2 en 4 uur van het feestterrein zou opstijgen maar tot aller teleurstelling woei het die middag te hard en bleef de „aë ronaut" Willem Pottum met zijn beide benen op de grond. In Nederland begon in 1909 het vliegtuig met veel aarzelingen en mislukkingen van de grond te komen. Op 27 juni 1909 werd te Leur in Noord-Brabant de eerste vlucht van drie en een halve minuut gemaakt door Graaf De Lambert, een Frans- man die te Luik woonde. De eerste Nederlander die vloog was Jan Hilgers, die toen nog geen brevet had. Op 29 juli 1910 kwam hij in Ede van de grond met een Blériot-toestel van hetzelfde type als waarmee Louis Blériot al op 25 juli 1909 in een half uur van Calais naar Dover was gevlogen. Het was een enkeldekker met een zweefop- pervlak van 15 vierkante meter en een Anzini-motor van 25 PK. Jan Olielager, bijgenaamd Antwerp se Jan of de Antwerpse Duivel, brak in 1910 vele records boven Neder land, zoals het snelheidsrecord van 90 kilometer per uur boven Utrecht en de 13 minuten boven Den Haag. Voor de organisatoren waren de fi nanciële resultaten soms zeer goed. In Leeuwarden werd b.v. 20,5% winst op het gebeuren daar geboekt. In Alkmaar werd van 6 tot 10 okto ber 1910 voor het eerst een vlieg feest georganiseerd en dat was zeer succesvol. De eerste dag was het bladstil weer en konden drie vluch ten worden gemaakt van 5, 7 en 4

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1987 | | pagina 12