1 p J
Huidige brandweer; merk: Dennis.
22
Naschrift: Getuigen melden dat voor de brand een
controleur-hooisteker van de verzekering langs was
geweest en het hooi gepeild had. Kort nadat hij het sein
veilig had gegeven en de heer Ros de hooiventilator
weer aan mocht zetten begon het te branden. De
controleur was het rijpad nog niet af en de boerderij
stond al in lichterlaaie. Hij was zeer ontdaan. Nadat
het hooi uitgereden was werd duidelijk dat de broei- en
brandhaard in een zeer ongebruikelijke buitenkant van
de hooiberg zat waar niet gepeild was.
Eerste brandweerauto uit 1946.
Adriaan Spoor en Piet de Goede.
De volgende dag was een verwarrende dag. In huis hing
een vreselijke geur van rook-en waterschade en het was
een ravage. Ook treurde ik om mijn verloren schoenen
maar heb daarna ook niet helemaal getreurd omdat ik de
volgende dag geen proefwerk Godsdienst hoefde te maken.
Nieuw materiaal
In 1955 werd de eerste, 18-jarige motorspuit, vervangen
door een zwaarder model van de firma Bikkers uit
Rotterdam. Na de laatste Wereldoorlog verscheen eind
1946 in Harenkarspel het eerste dichte brandweervoertuig
waarin de brandweerlieden naar de brand konden rijden
en waarachter een losse motorspuitaanhanger werd
gekoppeld. Het was geen echte brandweerauto maar een
omgebouwd dumpvoertuig, merk Chevrolet met een
stuur rechts, afkomstig uit de laatste Wereldoorlog van
het Canadese leger.
Tot 1963 heeft dit dumpvoertuig dienst gedaan en is
daarna vervangen door een nieuw materiaalvoertuig van
het Engelse merk Commer. De gemeente Harenkarspel
wilde vanwege de kosten geen tankautospuit kopen.
Het bestuur vond dat de brandweer kon volstaan met
een motorspuitaanhanger. Pas in 1977 is de eerste tank
autospuit van het merk Mercedes aangeschaft, waarop
een vaste pomp met een hoge- en lagedrukaansluiting
en een watertank van 800 liter stond. Een grote vooruit
gang in de geschiedenis van onze brandweer. De hoge
drukaansluiting was destijds een nieuwe blusmethode
om met lichtgewicht waterslang en weinig water een
snelle blussing uit te voeren. Bij een binnenbrand bleef
de waterschade beperkt. In 1991 is deze tankautospuit
weer vervangen door de tankautospuit uit Sint Maarten
met een tankcapaciteit van 1500 liter, die uit de samen
voeging van de posten Harenkarspel en Sint Maarten
beschikbaar kwam. De laatste Mercedes kwam in 2004.
Het was een Dennis met een pomp hoge en lage druk
en een tankcapaciteit van 2500 liter en voorzien van
hydraulisch hulpgereedschap. De nieuw aangeschafte
voertuigen werden technisch steeds beter, effectiever
Klein drama- grote gebeurtenis
Mevrouw Tiny Bangma-Ros herinnert zich het volgende.
Ik was toen tien jaar. Mijn moeder liep tijdens de brand
’s nachts verdwaasd rond. Zij had, naar achteraf bleek,
de gekste dingen proberen te redden zoals de brood
trommel met brood voor de volgende morgen maar zij
vergat de foto ’s. Zelf had ik ook mijn gelijke ervaring.
Toen we s’nachts, vanwege de brand, gewekt werden
was het eerste wat ik deed mijn schoenen redden. Als
kind realiseerde je niet het gevaar en impact van de
gebeurtenis. Ik deed de staldeur open en stond direct
oog in oog met het vuur en deinsde terug. Ik weet ook
nog goed dat de asbestplaten knetterden en dat er stukjes
van wegsprongen. Mijn zusje van acht maanden werd in
een bijschuurtje gezet en wij, de vijf andere kinderen en
mijn logeervriendin, werden in de auto van mijn vader,
Fiat 1100 meen ik, gezet en hoppa het land in gereden.
Ver weg van de rook en wegspattende asbestplaten. Als
oudste mocht ik op de kinderen in de auto passen. Ik was
doodsbang. Ook was ik teleurgesteld dat ik mijn schoenen
niet had kunnen redden. Jan Agenant, die vaak bij ons
aan de ringvaart viste, had de avond tevoren mijn mooie
witte schoenen te water gegooid. Nadat ik ze uit het
water had gevist had ik ze keurig gedroogd en gewit
op stal laten drogen (koeien liepen buiten).
- SH®
■■o-"