1 p J Huidige brandweer; merk: Dennis. 22 Naschrift: Getuigen melden dat voor de brand een controleur-hooisteker van de verzekering langs was geweest en het hooi gepeild had. Kort nadat hij het sein veilig had gegeven en de heer Ros de hooiventilator weer aan mocht zetten begon het te branden. De controleur was het rijpad nog niet af en de boerderij stond al in lichterlaaie. Hij was zeer ontdaan. Nadat het hooi uitgereden was werd duidelijk dat de broei- en brandhaard in een zeer ongebruikelijke buitenkant van de hooiberg zat waar niet gepeild was. Eerste brandweerauto uit 1946. Adriaan Spoor en Piet de Goede. De volgende dag was een verwarrende dag. In huis hing een vreselijke geur van rook-en waterschade en het was een ravage. Ook treurde ik om mijn verloren schoenen maar heb daarna ook niet helemaal getreurd omdat ik de volgende dag geen proefwerk Godsdienst hoefde te maken. Nieuw materiaal In 1955 werd de eerste, 18-jarige motorspuit, vervangen door een zwaarder model van de firma Bikkers uit Rotterdam. Na de laatste Wereldoorlog verscheen eind 1946 in Harenkarspel het eerste dichte brandweervoertuig waarin de brandweerlieden naar de brand konden rijden en waarachter een losse motorspuitaanhanger werd gekoppeld. Het was geen echte brandweerauto maar een omgebouwd dumpvoertuig, merk Chevrolet met een stuur rechts, afkomstig uit de laatste Wereldoorlog van het Canadese leger. Tot 1963 heeft dit dumpvoertuig dienst gedaan en is daarna vervangen door een nieuw materiaalvoertuig van het Engelse merk Commer. De gemeente Harenkarspel wilde vanwege de kosten geen tankautospuit kopen. Het bestuur vond dat de brandweer kon volstaan met een motorspuitaanhanger. Pas in 1977 is de eerste tank autospuit van het merk Mercedes aangeschaft, waarop een vaste pomp met een hoge- en lagedrukaansluiting en een watertank van 800 liter stond. Een grote vooruit gang in de geschiedenis van onze brandweer. De hoge drukaansluiting was destijds een nieuwe blusmethode om met lichtgewicht waterslang en weinig water een snelle blussing uit te voeren. Bij een binnenbrand bleef de waterschade beperkt. In 1991 is deze tankautospuit weer vervangen door de tankautospuit uit Sint Maarten met een tankcapaciteit van 1500 liter, die uit de samen voeging van de posten Harenkarspel en Sint Maarten beschikbaar kwam. De laatste Mercedes kwam in 2004. Het was een Dennis met een pomp hoge en lage druk en een tankcapaciteit van 2500 liter en voorzien van hydraulisch hulpgereedschap. De nieuw aangeschafte voertuigen werden technisch steeds beter, effectiever Klein drama- grote gebeurtenis Mevrouw Tiny Bangma-Ros herinnert zich het volgende. Ik was toen tien jaar. Mijn moeder liep tijdens de brand ’s nachts verdwaasd rond. Zij had, naar achteraf bleek, de gekste dingen proberen te redden zoals de brood trommel met brood voor de volgende morgen maar zij vergat de foto ’s. Zelf had ik ook mijn gelijke ervaring. Toen we s’nachts, vanwege de brand, gewekt werden was het eerste wat ik deed mijn schoenen redden. Als kind realiseerde je niet het gevaar en impact van de gebeurtenis. Ik deed de staldeur open en stond direct oog in oog met het vuur en deinsde terug. Ik weet ook nog goed dat de asbestplaten knetterden en dat er stukjes van wegsprongen. Mijn zusje van acht maanden werd in een bijschuurtje gezet en wij, de vijf andere kinderen en mijn logeervriendin, werden in de auto van mijn vader, Fiat 1100 meen ik, gezet en hoppa het land in gereden. Ver weg van de rook en wegspattende asbestplaten. Als oudste mocht ik op de kinderen in de auto passen. Ik was doodsbang. Ook was ik teleurgesteld dat ik mijn schoenen niet had kunnen redden. Jan Agenant, die vaak bij ons aan de ringvaart viste, had de avond tevoren mijn mooie witte schoenen te water gegooid. Nadat ik ze uit het water had gevist had ik ze keurig gedroogd en gewit op stal laten drogen (koeien liepen buiten). - SH® ■■o-"

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2016 | | pagina 22