28 De brandweerauto uit 1946. Het is een omge bouwd Canadees leger voertuig van het merk Chevrolet. Vlnr: Gerrit van der Werff, Bram Jongsma en Roel Keppel. Een heel eind Van de brandweerkazerne in Dirkshorn naar de Westkade was een heel eind. Waarland en de Slootgaard waren nog niet verkaveld. Geen Andries Dekker-, Smeets- en Volleringweg. Op 12 augustus 1946 was er een hevig uitslaande brand aan de Westkade D 98. De dichtstbijzijnde telefoon was in café Wolfswinkel aan de Laanweg. Van hieruit werd de brandweer van Heerhugowaard en pas later die van Harenkarpel gealar meerd. Van deze brand werd een uitvoerig De heer Jan Keet, geboren in 1924, kan zich nog herinneren. Mijn vader was 25 jaren lang de beheerder van het spuit- huisje in Waarland. Uit zijn periode heb ik nog een vrijwaringbewijs uit 1942 bewaard. Brandweervrijwilligers werden in de oorlog vrijgesteld om hun fiets in te leveren. In maart 1958 nam ik de brand weerspuit van mijn vader over. De spuit stond bij de timmermanswerkplaats aan de Weelweg 1. Van de gemeente heb ik nooit een aanstellingsbrief ontvangen en enige vergoeding voor de stalling gehad. Burge meester Nolet zat erg op de centen en voer de een zuinig beleid. Omdat mijn vader ook opzichter was bij de gemeente Niedorp had hij de beschikking over een telefoon. De gemeente Harenkarspel nam deze telefoon aansluiting helaas niet over. De meldingen verliepen daarom altijd mondeling. Het was de bedoeling dat ik met dat ‘krossie naar de brand ging, zelfde slangen uit rolde, op de brandkraan aansloot en ging blussen. Om er te komen was al een hele toer Stel je voor een zwaar beladen kar retje aan je fiets over niet verharde wegen vol met kuilen. In die jaren ben ik maar een paar keer uitgerukt. Er kwam nooit hulp en de aangestelde spuitgasten van Waarland kwamen niet meer omdat Harenkarspel niet betaalde. Een keer ben ik naar de ge meente gegaan omdat ik een vergoeding wilde voor een dag werken en ook nog een kapotte broek had. Gemeentesecretaris Mooijman weigerde eerst en kwam mij later f 4,50 brengen en vond dat ik verder niet moest klagen. ’Neem je fooi maar verslag gemaakt. Met als opmerking: De afstand voor de brandweer van Heerhu- gowaard is korter, en rechtuit op het doel af, terwijl wij een zeer bochtige weg, die tevens nog zeer smal is, moesten afleggen. Jo en Jan Keet De gemeente Harenkarspel had van 1914 tot 1933 in Waarland als brandmees ter aangesteld Andries Dekker en Arie Groen. Daarna volgde Jo Keet en vanaf 1958 zijn zoon Jan. De gemeente bleef nalatig en bekrachtigde de benoeming van Jan niet. Daarnaast werden nog vier andere vrijwilligers benoemd: Klaas Schuit, Jan Groot, Niek Pancras en Cor Dekker. De animo daalde snel toen de heren na een brand geen vergoeding ont vingen. Terwijl een inzet met hooibroei al gauw een dag lang hard werken was. Deze is gestationeerd in de garage van P. de Goede te Dirkshorn. Bij brand kan P. de Goede uit alle delen van de gemeente op zeer gemakkelijke wijze gewaar schuwd worden, omdat men vanuit Waarland bij C. Dek ker en vanuit Kerkbuurt bij J. van Duin dag en nacht De Goede telefonisch onder nr. 8 kan bereiken. Hiermede kon de brandweer vanuit Dirkshorn sneller in Waarland zijn en besparen op mankracht. De gemeente bood tevens het spuithuisje te koop aan. De verkoop verliep echter minder voorspoedig. Eerst werd het verhuurd en in 1950 voor f 750,- verkocht aan Ben Jaspers, die er een administratiekantoor van maakte. Piet Zuijdam werd de tweede eigenaar en de laatste was Jan van der Gulik. Hij sloopte het spuithuisje in 1983 en zo kreeg het gebouwtje een roemloos einde onder de slopershamer. I De motorspuitaanhanger I uit 1946.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2016 | | pagina 28