E' rd' T
S-E
ferq
i
S u
I
I
15
Deel van de kaart van
Suriname. Het noordelijk
deel met linksboven
Nieuw Nickerie.
politiek maar enkele woorden instaan,
zeggen ze genoeg: Iedereen doet hier
aan politiek. De vele bevolkingsgroepen
verwijten elkaar vriendjespolitiek en
voortrekken en dat is maar al te waar.
Toos werkt op de lagere katholieke
meisjesschool, waarvan de vierhonderd
leerlingen (en de tweehonderd van
de kleuterschool) worden geleid door
Hollandse zusters. Omdat zusters nu
eenmaal van ieder dubbeltje een gulden
maken en alle leermiddelen net zo lang
plakken tot ze echt op zijn, hebben die
scholen een heel goede naam. Ze zien er
ook fris en verzorgd uit.
Over het jeugdwerk en de muziek, en
vooral de combinatie ervan, is deze eerste
brief meteen duidelijk. Hier liggen nog
alle kansen. Een paar kinderen zagen
de instrumenten bij het uitpakken en
zeiden dat ze miljonairs waren. Herman
heeft voor het nog door hem op te zetten
jeugdwerk een mooi zaaltje ontdekt naast
de pastorie, dat tijdelijk dienst doet als
kerk. De oude kerk heeft hij met eigen
ogen omver zien trekken door een tractor
met een touw dat bevestigd was aan een
balk in de toren.
De even grote jongensschool, geleid door
een hindoestaans hoofd, is gevestigd
in enkele oude lokalen en verspreide
krotten. Hier werkt Herman. Door het
straatlawaai kan hij zich zeer moeilijk
verstaanbaar maken. Discipline en zorg
voor eigen spullen en schoolspullen
zijn deze jongens onbekend, dus de
nieuwe bacra (blanke) moet streng zijn
de eerste tijd.
In de volgende brief, juli 1969, schrijven
ze - de brieven zijn soms door Herman
en Toos min of meer samen geschreven
en getypt - over de diversiteit onder de
Surinamers, hun eerste woning, de moei
lijke reisomstandigheden, de onvoorstel
baar omslachtige ambtenarij, het dankbare
werk in het onderwijs, de bijdrage aan de
pastorale zorg en het plezierige contact
met de jeugd.
Politieke en maatschappelijke typeringen
komen nu uitvoeriger aan bod. Over de
drie grootste bevolkingsgroepen, te weten
creolen, hindoestanen en javanen lezen
we: Als er alleen creolen en hindoestanen
waren, zou het zeker tot botsingen komen,
maar de grote groep van anderen (vooral
javanen) houdt deze twee uitersten in
evenwicht. Beide grote groepen bedelen
om de steun van de middengroep. Laatst
hoorden we een goede typering van de
beide uitersten. Een hindoestaan wil
van elke gulden 1 cent gebruiken om te
leven en de rest sparen om huis en land
te kopen. Een creool daarentegen wil
van elke gulden er twee uitgeven om
feest te vieren. Beide groepen hebben
gemeen, dat ze daardoor slecht van
betalen zijn. De brief bevat nog heel wat
meer over politiek, maar, zo schrijven
ze, voorzichtigheid is geboden. N.B. Wat
wij zo over de politiek schrijven, moeten
jullie a.u.b. niet aan de grote klok hangen
of aan kranten doorgeven, anders
is ons verblijf hier minder prettig en
waarschijnlijk van korte duur, ze hebben
zeer lange politieke tenen.
Een goede timmeruitrusting
Hun huis is intussen klaar. Het staat
tegenover de scholen, vlak bij de zusters
en de pastorie. Dus gunstig voor hun
werk. Het houten huis, gebouwd boven
een winkel-werkplaats van een hindoe-
staanse goudsmid, is niet groot, 7 x 7,5 m.
Met een kamer, een keuken, slaapkamer
en logeerkamer-rommelhok. De was
machine staat op het achterbalkon. Ze
vinden het net een vakantie-bungalow.
Het dak is van zinken golfplaten, de
voorramen hebben geen glas, maar horre-
gaas. Ze zijn zelf architect geweest van
hun huis. Ze maakten een schets en de
bouw kon beginnen. Nu het moeilijke.
Vaklui zijn hier niet of nauwelijks. Als je
een spijker kunt slaan, ben je een aan
nemer, als je weet wat een hamer is, ben
je een timmermansknecht en als je een
o*776;
A T L A N TIS C HE
24
0 C E A
jnsrerdam
9 -
/'onofipbo V.
NrCKERIE
jji V
Hendrik-
faWBOW
Utv I
Tafelberg.
ift 408(/\
27
Burnside-
t^J^CORONIË
in Dt
Katje],
ip&i j
I ns/v* J
q>/ mr-
laleij/i V
Sar AMAG/C7*
Hendrik- H '7ö:Sbba T
JS Stoel m
12
6
Groninqèji 'ÉhQpmfyutyx
Jo
WaH /40b
lx x/
[oenq
A/bin<&
nm/na\Val J7
pndpfrè
'NE/ E