ll
24
Uit de Nederlandse
Staatscourant van
24 maart 1984.
De Volleringweg anno
1984. De renovatie is
al begonnen.
Eindelijk een fietspad
Het verkeer op de Volleringweg werd
steeds intensiever. Het doorgaand verkeer
ging namelijk steeds meer van deze weg
gebruik maken. De Speketerspolder
was verkaveld en de Speketersweg
aangelegd. Dit bood de mogelijkheid
om via de Smeets-, Andries Dekker
en Speketersweg naar Kalverdijk en
Tuitjenhorn te gaan.
Drie jaar na de opening werd de school
uitgebreid van vier tot tien lokalen.
Dat was nodig ook want omstreeks
1970 kwamen er ongeveer honderd
nieuwe woningen in Waarland. Het
nieuwbouwplan werd gerealiseerd
ten noordoosten van de Volleringweg,
waarbij de Bloem- en Tulpstraat
zijstraten werden.
Langs de Volleringweg kwam een stuk
voetpad, namelijk van de Kerkstraat naar
de school. Er was nog geen fietspad en de
fietsers reden daarom gewoon op de weg.
Aanbestedingen
Met één flinke bocht
Als men vóór de verkaveling vanaf de
Hogebrug naar Waarland wilde, moest
men via de Hogebrug- en
Veluweweg. Na de aanleg van
de Volleringweg kon men ook
van deze weg gebruik maken
om in Waarland te komen. Een
veilige rechte weg met slechts
één flinke bocht. Een route die
bedoeld was voor de tuinders
en die ook geschikt was voor
bestemmingsverkeer.
Was de verkaveling in Waar
land een bijzonderheid? Het
merendeel van de tuinders
zal hier met enige trots ja
op hebben geantwoord. Het
was toen één van de eerste
grote verkavelingen in West
Friesland. Een gigantische
klus, waarbij geëxperimenteerd
werd met nieuwe methodes.
Een voorbeeldfunctie voor
andere verkavelingen die nog
uitgevoerd moesten worden.
Dit leidde ertoe, dat op mooie
zondagen vaak meerdere
kijkers door Waarland reden
om te zien hoe het dorp
veranderd was en hoe de ge
wassen erbij stonden. En het
gebeurde ook wel dat iemand
uit de auto stapte en vroeg of
de veranderingen voldoende
verbeteringen hadden gebracht.
Aan de Volleringweg ver
schenen kort na de aanleg de eerste
huizen. Tegenover de oude school liet
Willem Dekker-Kuijs een vrijstaande
woning zetten en
naast de school
werden twee
huizen gebouwd.
Langzamerhand
werd het aantal
uitgebreid. Tot
de laatste woning
van meester De
Heij (nu: nr. 22) in
het voorjaar van
1958 klaar was.
Er kwamen meer
auto’s en de weg
werd verbreed.
Niet alleen voor
het toenemende
aantal voertuigen,
maar ook voor de veiligheid van de
fietsers. Dit kon zonder veel problemen
omdat de bermen aan weerszijden breed
genoeg waren. Verder werd in 1963 de
Hoebelaan aangelegd en deze kwam
uit op de Volleringweg. Tussen de
Hoebelaan en de woning van De Heij
lag een stuk grond groot genoeg om een
nieuwe school op te bouwen. Vier jaar
daarna, op 16 mei 1967, was de officiële
opening van het nieuwe onderkomen
van de Sint Janschool. Een prachtig
gebouw aan de Volleringweg, de weg die
is genoemd naar de eerste pastoor van
Waarland.
Gemeente Harenkarspel
Het College van burgemeester en
wethouders heeft het voornemen op
vrijdag 27 april 1984 om 10.00 uur
overeenkomstig het Uniforme Aanbe-
stedingsreglement in het openbaar aan
te besteden:
Bestek H 81-09
Het aanleggen van een rijwielpad langs
en het aanbrengen van een asfaltdeklaag
op de Volleringweg en Smuigelweg en
het verbreden van een gedeelte Westkade
te Waarland in de gemeente Harenkar
spel
Het werk omvat in hoofdzaak ontgra-
vingen en zandaanvullingen waarop
een 2,75 m breed rijwielpad moet
worden aangelegd, welk rijwielpad
over een lengte van 260 m' bestaat
uit tegelwerk en over een lengte van
1060 m’ bestaat uit slakkenfundering
met slijtlaag.
Verder dient 950 ton asfalt verwerkt
te worden voor aanbrengen deklagen
en funderingslagen t.b.v. wegverbre-
ding.
Het bestek met tekeningen is tot 20
april 1984 verkrijgbaar door overmaking
van f 100 op girorekening 41789 ten
name van de gemeente Harenkarspel te
Dirkshorn met vermelding van Bestek
H 81-09. Na ontvangst van de overschrij
ving wordt het bestek franco per post
toegezonden.
Restitutie wordt niet verleend.
De aanbesteding zal worden gehouden
in het Waarlands Dorpshuis, Kerkstraat
63 te Waarland.
Het inschrijvingsbiljet kan ook vóór de
datum van aanbesteding worden
afgegeven op het kantoor van de
Gemeenschappelijke Technische
Dienst, Kerkbuurt 24 te Tuitjenhorn,
op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur
tot en met 26 april 1984.
(Officiële advertentie)