27 Links: Teep naast de Ford en rechts vader Dekker en Teep bij hun nieuwe vrachtwagens. Meer tonnage De groei van het transport, waarop Dekker na de oorlog had gehoopt, duurde maar een paar jaar. Dit kwam hoofdzakelijk doordat de bodedienst Het lag voor de hand dat Jaap en Teep het bedrijf na verloop van tijd zouden voortzetten. Vooral Teep was er al van jongs af aan bij betrokken. Hij was nog maar amper achttien of hij reed al in de Ford. In die periode had hij kennis aan een meisje uit ’t Zand. Dit wilde hij ook laten weten en vol trots schilderde hij met witte letters de naam Nellie op de auto. Toen Jaap zo’n jaar of twee in de zaak zat, vond hij de sleur van elke dag hetzelfde maar niks. Hij besloot naar Volendam te gaan. Daar kon hij aan de op Alkmaar afnam. Leveranciers met eigen vervoer gingen de winkels in Waarland bevoorraden en steeds meer particulieren gingen zelf naar de stad om inkopen te doen. Gelukkig diende zich ander vervoer aan. In de jaren dertig waren verschillende tuinders in Waarland begonnen met de teelt van tulpen en irissen. Na de oorlog zette deze trend zich voort. Eigen transportmiddelen hadden de tuinders niet en ze vroegen Jan Dekker of hij de bollen naar Lisse wilde vervoeren. Deze kans liet hij niet aan zijn neus voorbij gaan. Maar met zijn 4-tonner Ford kon hij maar weinig vervoeren. Eigenlijk moest hij een wat grotere wagen hebben of eventueel een tweede erbij: dat zou meer armslag geven. Die uitbreiding kwam er. Toen Jaap eind 1950 uit Indië was gekomen, vroeg hij kort daarna tonnage aan voor een tweede vrachtauto. Dit was redelijk snel geregeld. Jaap kreeg zijn tonnage en het bedrijf ging verder onder de naam J. Dekker Zn. Er kwam een Bedford en een tijdje daarna werd een tweede aangeschaft. j behoorde ook zoon Jaap. Eind augustus 1949 vertrok hij. Jaap kreeg in Indië een aardig baantje als chauffeur van een kapitein. Hij schreef veel en er werd regel matig naar hem teruggeschreven. Zo lezen we in een brief van 17 oktober 1949, die zijn broer Theo (ook Teep genoemd) aan hem schreef: We rijden nog steeds met de paard en wagen tot mijn spijt. ja vader kan de knop nog niet door hakken. ja Jacob ik zou graag willen dat vader een auto kocht. ik vind er niets aan met een paard en wagen maar het gaat de goede kant op. In Alkmaar staat er nog een.’n heel aardige wagen ’n 4tonner met dubbel lucht. jongen wat zou ik blij wezen als dat voor elkaar was. In een brief van 3 november: Vader heb die auto gekocht waar ik de vorige keer over schreef. de motor moest nog geheel gereviseerd worden en hij moet nog opgeschilderd worden en er moeten nog hoge hekken op. ’t is ’n Ford van 39 maar hij is nog goed onderhouden ’t is een melkwagen geweest. dus dan kan het paard weg. Veel schermutselingen of oorlogs handelingen heeft Jaap niet meegemaakt, want in december van dat jaar werd de soevereiniteitsoverdracht getekend. Hij keerde, na bijna anderhalf jaar, in december 1950 weer heelhuids terug naar Waarland. I Jaap Dekker in I Nederlands Indië. i -

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2012 | | pagina 27