‘Het stofvrij maken’ 32 Waal, weel of wiel Op de kaart van Dou uit 1745 ligt aan de Boomer- wael het gehucht De Wael. De betekenis van waal of weel is volgens Jan Panne- keet: binnenmeertje ofplas ontstaan na een overstroming of dijkdoorbraak Zo duidt de Weelpolder bij Aartswoud op een doorbraak van de Westfriese Omringdijk. Ook is het woord wiel verwant met waal of weel. Evenals de wielen achter de Westfriese Zeedijk tussen Krabbendam en Schagen. Het voetpad liep vlak langs de winkel van Van Ophem en de winkel van Lantman op 20 meter afstand van de ‘nieuwe Weelweg. Nog steeds werd in die jaren ge sproken over de Waarlandsweg. Dat veranderde in 1929. In de steden hadden bijna alle straten, wegen en stegen een naam. In de dorpen was dat nog niet zo. Een raadsbesluit van de gemeente Harenkarspel van 22 april 1929 bracht daar verandering in. Elke bestaande weg kreeg een toepasselijke naam, maar de wijknummering bleef intact. Aan het laatste deel van Waarlandsweg 1e gedeelte, vanaf Zo laat de huisnummerlijst van 1902 zien dat er naast het huis van Pankras drie nieuwe wo ningen waren gebouwd: nl. D 59a, D 59b en D 59c. De laatstgenoem de had als bewoner Willem van Schagen. Maar het bleef niet bij deze drie huizen aan dit deel van de Communicatieweg. Enkele jaren daarna begon Hein van der Eng een schildersbedrijf en bouwde Piet Mooij een huis en timmermanswerkplaats, die later aan Jo Keet zijn verkocht. J.A.M. Keet tot De Weel, werd de naam Weelweg gegeven. De verklaring spreekt voor zich. (Zie ook Toendertoid 35.) Het duurde enkele jaren voordat de naam Weelweg bij de bewoners was ingebur- gerd. Dat gold niet alleen voor de inwo ners van Waarland, maar ook voor de Banne Harenkarspel. In de notulen schreef men tot 1935 nog steeds over Waarlands- weg 1e gedeelte. Daarna gebruikte men wel de juiste naam. Verbetering van deze weg was noodzaak. Het stofvrij maken (asfalteren) kon worden uitgevoerd in de werkverschaffing. Men begon in de zomer van 1940. Het is nauwelijks voor stellen dat de ver woestingen door de bombardementen op Den Helder een rol hebben gespeeld bij de verbetering van deze weg. Het bestrate paardenpad verdween en de grindbehar- ding werd los geploegd. Daarop kwam een laag puin van gebombardeerde huizen uit de marinestad. Vervolgens werd de weg geëgaliseerd, vast gewalst en afgedekt met een slijtlaag van asfalt. Vanaf toen kon men via de Weelweg stofvrij Waarland in en uit. Een kleine woning In 1902 werden aan de Weelweg drie huizen gebouwd. Eén daarvan was van Willem van Schagen. Op deze plek staat nu de woning van de fam. Dekker, Weelweg 26. Willem werd in 1850 in de Waarlandspol- der geboren. Hij trouwde met Geertje Ploeger en ze gingen wonen in Oude Niedorp. Tijdens een bezoek aan zijn zus Trijntje, de vrouw van Piet Nieuwboer, hoorde hij dat er een stuk grond in Waar- van 16 maart 1902 lezen we: HARING- CARSPEL. Werd ten vorigen jare melding gemaakt van den bouwlust in een ander deel dezer gemeente, ook ten opzichte van de polder Waarland geldt deze in niet min dere mate. Verrezen in Waarland het vorige jaar nl. reeds eenige nieuwe ge bouwen en werden andere vergroot of van koolschuren voorzien, ook dit jaar zullen minstens weer een zestal nieuwe woningen worden gebouwd Inderdaad is dit deel der gemeente, bij vroeger vergeleken, dan ook niet meer te herkennen. Ook hier is, evenals elders, het welslagen van den groentenbouw oorzaak van den vooruitgaanden toestand.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2011 | | pagina 32