Waarland, januari 2010. 15 Vanuit de polder via de sluis naar de veiling in Noord-Scharwoude. Op de foto Siemen Groen jr. met een volle schuit ‘poepewitte’. ‘Wat rest zijn de 60 centimeter dikke sluismuren.’ De sluis is thans in gebruik als berging. en de binnen- en tussendeuren stonden meestal open, zodat de schuit dadelijk naar binnen kon varen. Bovenop elke deur zat een metalen knop. Om de deuren te openen en te sluiten gebruikten we een stok, die aan het uiteinde twee haken had. Eén van die haken werd om die knop gedaan en zo konden de deuren een voor een worden dichtgetrokken. Daarna werden de schuiven in de buitendeuren geopend. Dit gebeurde met een stang, die als een hefboom werkte. Door de openingen stroomde het water in de sluiskolk. Wanneer het water in de kolk even hoog stond als het buitenwater, dan werden de schuiven dicht gedaan en de buitendeuren geopend. De schuit kon daarna de sluis uit en de ringsloot op. De tuinder zei: ‘Schrijf die 40 cent maar op. Dat was toen de prijs voor een retourtje met een motorschuit. Vervolgens werden de buitendeuren dicht getrokken. Later werden de schutgelden met ons afgerekend. Kort na verkaveling zette timmerbedrijf Keet een schuur naast de sluis. Men heeft nog geprobeerd de sluismuren te slopen, maar het beton dat metselaar Siem Jaspers voor de bouw had gebruikt, was zó hard dat het niet kapot te krijgen was. In de zestiger jaren heeft Siemen Groen jr. de sluis overkapt. Zo kreeg hij meer ruimte om zijn auto’s te stallen. In 2008 verhuisde hij naar Sabinahof. De sluis dicht Na de Tweede Wereldoorlog nam het vervoer over water sterk af. Vrachtschipper Siemen Groen kocht een vrachtwagen en zijn zoons, Jaap en Siemen, haalden de pro ducten op bij de tuinders en brachten deze naar de veiling. Daardoor werd de sluis door de week nauwelijks meer gebruikt. Op mooie zomerse zondagen kon het nog wel eens druk zijn. Verschillende gezinnen gingen dan met motorschuit erop uit. Een uitje naar het klimduin in Schoorl was in die jaren een feest voor de hele familie. Door de verkaveling rond 1950 veranderde Waarland van een vaarpolder in een rij- polder. Er kwam een definitief einde aan het vrachtvervoer over water. Van het ministerie kreeg het polderbestuur bericht dat de ver leende concessie (vergunning) tot heffing van schutgelden per 24 december 1951 zal komen te vervallen. De kolk en de sloten van en naar de sluis werden gedempt. Ook de Waarlandsmolen kwam droog te staan en verloor hiermee haar functie als polder- molen. De restanten van de sluis zijn nu slechts een zichtbare herinnering aan het agrarisch verleden van Waarland en de ooit zo vertrouwde roep Skutte zal hier na zestig jaar waarschijnlijk nooit meer te horen zijn. Geraadpleegde bronnen: - Regio Archief Alkmaar. - Diverse nummers van Toendertoid. Met dank aan Siemen Groen jr.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2011 | | pagina 15