Alleen het dijkje, waarop de spoorlijn vanaf station Noord- Scharwoude naar Noord-Scharwoude Dorp lag, is er nog. De vaarveiling De Noordermarktbond te Noord-Scharwoude, geopend op 16 juni 1915. om een lening vanf 3.250,- te verstrek ken. Verder kochten meerdere tuinders een aandeel van f 100,- voor de aanleg van de spoorlijn. Op woensdag 16 juni 1915 vond de fees telijk opening van de Noordermarktbond plaats en op 1 september van dat jaar reed de eerste goederentrein over de spoorlijn Noord-Scharwoude naar Noord-Schar woude Dorp. De eerste jaren werd de opbrengst van de sluisgelden gelijkelijk verdeeld tussen de molenaar en het polderbestuur. Vanaf 1919 werd de sluis verpacht aan Antoon Broersen. Hij was toen de molenaar van de Waarlandsmolen. Wanneer er manke menten aan de sluis waren, moest Broer- sen dat zo spoedig mogelijk melden aan het bestuur. In het voorjaar van 1919 kwam Aparte sluiswachter In de notulen van de Waarlandspolder ontbreken vaak argumenten waarop beslissingen zijn genomen. Alleen het besluit werd genoteerd. Deed Antoon Broersen zijn werk als sluis wachter niet goed of waren er andere redenen waarom een aparte sluiswachter werd benoemd? Het blijft gissen. In 1924 liet het bestuur een sluiswachters- huis bouwen en stelde een aparte sluis wachter aan. Uit drie gegadigden werd Dirk Veldman gekozen. Twaalf jaar later verhuisde hij naar de Oostkade en hij kreeg als opvolgster mejuffrouw Urs van Duin (zie Toendertoid nr. 10, pagina 29). Toen zij in 1939 vertrok, werd Siemen Groen sr. sluiswachter. De reparaties en veranderingen aan de sluis en aan de schoeiingen werden het ene jaar gedaan door timmerman Keet en het andere jaar door Van der Gulik. Kort na de benoeming van Siemen Groen moes ten de middendeuren worden vervangen. Van der Gulik werd het werk gegund. er een serieuze klacht bij voorzitter Andries Dekker. Bij het schutten kwam er regelmatig water in de vaartuigen. In elke deur een schuif of rinket plaatsen, was een oplos sing. Het water kwam dan vanaf twee plaatsen in de sluiskolk, waar door de stroming werd verdeeld over de hele kolk. Timmerman Van der Gulik heeft dit karwei uitgevoerd en daarna maakten de vaartuigen bij het schutten geen water meer. Gedurende twintig jaar waren er geen noemenswaardige gebreken.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2010 | | pagina 26