Alleen het dijkje,
waarop de spoorlijn
vanaf station Noord-
Scharwoude naar
Noord-Scharwoude
Dorp lag, is er nog.
De vaarveiling De
Noordermarktbond te
Noord-Scharwoude,
geopend op 16 juni 1915.
om een lening vanf 3.250,- te verstrek
ken. Verder kochten meerdere tuinders
een aandeel van f 100,- voor de aanleg
van de spoorlijn.
Op woensdag 16 juni 1915 vond de fees
telijk opening van de Noordermarktbond
plaats en op 1 september van dat jaar reed
de eerste goederentrein over de spoorlijn
Noord-Scharwoude naar Noord-Schar
woude Dorp.
De eerste jaren werd de opbrengst van
de sluisgelden gelijkelijk verdeeld tussen
de molenaar en het polderbestuur. Vanaf
1919 werd de sluis verpacht aan Antoon
Broersen. Hij was toen de molenaar van
de Waarlandsmolen. Wanneer er manke
menten aan de sluis waren, moest Broer-
sen dat zo spoedig mogelijk melden aan
het bestuur. In het voorjaar van 1919 kwam
Aparte sluiswachter
In de notulen van de Waarlandspolder
ontbreken vaak argumenten waarop
beslissingen zijn genomen. Alleen
het besluit werd genoteerd. Deed
Antoon Broersen zijn werk als sluis
wachter niet goed of waren er andere
redenen waarom een aparte sluiswachter
werd benoemd? Het blijft gissen. In
1924 liet het bestuur een sluiswachters-
huis bouwen en stelde een aparte sluis
wachter aan. Uit drie gegadigden werd
Dirk Veldman gekozen. Twaalf jaar later
verhuisde hij naar de Oostkade en hij
kreeg als opvolgster mejuffrouw Urs van
Duin (zie Toendertoid nr. 10, pagina 29).
Toen zij in 1939 vertrok, werd Siemen
Groen sr. sluiswachter.
De reparaties en veranderingen aan de
sluis en aan de schoeiingen werden het
ene jaar gedaan door timmerman Keet en
het andere jaar door Van der Gulik. Kort
na de benoeming van Siemen Groen moes
ten de middendeuren worden vervangen.
Van der Gulik werd het werk gegund.
er een serieuze klacht bij voorzitter
Andries Dekker. Bij het schutten
kwam er regelmatig water in de
vaartuigen. In elke deur een schuif
of rinket plaatsen, was een oplos
sing. Het water kwam dan vanaf
twee plaatsen in de sluiskolk, waar
door de stroming werd verdeeld over
de hele kolk. Timmerman Van der
Gulik heeft dit karwei uitgevoerd
en daarna maakten de vaartuigen
bij het schutten geen water meer.
Gedurende twintig jaar waren er
geen noemenswaardige gebreken.