ALLEEN DE MUREN
Piet Kleverlaan
Bijna honderd jaar geleden werd in Waarland een schutsluis
gebouwd. Hierdoor konden tuinders rechtstreeks van hun huis
naar de veiling in Noord-Scharwoude vice versa varen. De eerste
schuit voer op 15 oktober 1912 door de sluis en de laatste tijdens
de verkaveling eind jaren veertig. Deze sluis heeft ontegenzeglijk
bijgedragen aan de ontwikkeling van de tuinbouw in Waarland.
Deze veranderingen waren al begonnen
aan het eind van de 19e eeuw. Het accent
kwam toen te liggen op de tuinbouw en
de opbrengst werd met een handelaar
meegegeven of geveild. Het vervoer naar
de loskade bij De Weel, bij het Roodpan-
nenhuis of aan de huidige Westkade
gebeurde met paard-en-wagen.
Daar werden de producten in een schuit
overgeladen en verder vervoerd naar de
grote steden of de veilingen in Langedijk.
Met de bouw van de sluis nabij de molen
werd de bereikbaarheid van de veiling
voor de Waarlandse tuinders aanzienlijk
verbeterd.
De muren van deze sluis staan er nog.
De historie is (nog) zichtbaar: de over
blijfselen en herinneringen aan de tuin
bouw, waarvan tot de jaren vijftig van
de vorige eeuw bijna alle Waarlandse
gezinnen moesten leven.
Waarland wist hoe gedreven hoofdonder
wijzer Dirk Plaatsman was. Hij had zich
met verve ingezet voor de aanleg van de
Communicatieweg.
n een krantenbericht van 11 maart
1916 lezen we: Waarland. Vroeger
zag men in het noordelijk deel van dezen
polder des zomers groote weilanden met
grazend vee. Nu is dat anders geworden.
Boerenplaatsen zijn overgegaan in
handen van ondernemende bouwers,
die het weiland hebben veranderd
in bouwland, wat aanleiding gaf tot
grootere opbrengsten.
Een groentevereniging
De inwoners van t Waarland voelen zich
tekort gedaan ten opzichte van de bewo
ners uit andere delen van de gemeente.
Deze woorden sprak raadslid Keesom uit
Waarland in de gemeenteraadsvergadering
van oktober 1898. Wat hij
met tekort gedaan bedoelde,
vermeldt het verslag van die
vergadering niet. Het kan
een uitspraak zijn geweest
waarin hij doelde op het
isolement van Waarland.
Zo stelde Keesom voor
om een overbrugging over
de ringsloot en een weg
naar het station Noord-
Scharwoude te maken.
Bij dit station was drie
maanden daarvoor driemaal
per week een veiling
gestart. Raadslid de Jongh
had een andere mening.
Kool leent zich niet voor het
vervoer per as. Een sluis zal
een betere oplossing zijn.
Of hij een plaats voor een
sluis heeft genoemd blijft een vraag. De
correspondent van de Schager Courant
heeft hierover niet geschreven.
I Station
I Noord-Scharwoude.