BOM 24 Een verontruste secretaris J. Fraij, de secretaris van de banne, schreef op 12 mei 1882 aan de heer C. Hille, timmerman te Zijdewind. Gepasseerde vrijdag is door den heer J. Swan en mij het werk bezig- tigd van het door u aangenomen werk der banne, waarbij door ons werd bevonden, dat het timmerwerk geheel stil stond. Sedert dien tijd heeft dat werk volgens opgave van den opzichter zich slechts bepaald tot het afzagen der koppen van eenige palen. De overgang der brug bij Keesom is reeds sedert eenige weken geheel gestremd tot groot ongerief van de daar wonende ingezetenen. Het bestuur geeft daarvoor zijn misgenoegen te kennen en het is op last van het bestuur dat ik bij u op meer spoed in deze moet aandringen. Opnieuw bochten in de weg bij café De Posthoorn. (Nu: Kerkstraat 16a-18). ‘De overreed voor inwilliging vatbaar. Antwoord van de minister Ook aan de spoorwegoverweg in het laatste deel van de weg kon nog niet wor den begonnen. Het wachten was op een antwoord van het ministerie. Enkele maan den later, in februari 1881, kwam een reactie uit Den Haag. Het verzoek voor een overreed was voor inwilliging vat baar onder voorwaarde dat behalve het behoorlijk maken van den overweg de daarbij nodige afsluitingen werden ge maakt en voor blijvend een wachthuis werd gebouwd. Het moest een soortgelijk spoorhuis wor den zoals alle anderen, die langs de spoor- lijn stonden. Elk wachthuis had een num mer. Zo had het huis bij de overgang Zij dewind no. 25 en het huis bij de overgang Oostkade-Slootgaardweg no. 26. In die brief werd ook vermeld dat de treksluit- bomen bij no. 26 bediend moesten worden vanuit de post bij de nieuwe weg. Voor de uitvoering was overleg nodig met bestuur ders der HIJSM en wijders waren alle kos ten voor de banne. Omdat niet alle corres pondentie over de aanleg van deze weg bewaard is gebleven, zullen we de kwestie over de sluitbomen verder laten rusten. Zeker is dat het wachthuis is gebouwd zoals de andere wachthuizen en dat het nummer 26a heeft gekregen. Aangepaste begroting De commissie wilde na een jaar weten hoeveel het project méér zou gaan kosten. Niet dat het plan grote wijzigingen had ondergaan, maar doordat sommige pos- plekke gaan be kijken wat aan het eerste plan eventueel ver anderd moest worden. Hoewel de com missie nog niet alle problemen had opgelost, ging het werk toch van start. Via de ringsloot tussen de Woud- meer en Spek- eter voerden schuiten grind aan, die werden gelost nabij de plek waar de nieuwe brug kwam. Vandaar zetten de arbeiders het wegtracé uit door de Speketer, door een deel van de Slootgaard tot de percelen van Sluij- terman van Loo in de Waarlandspolder, die toen o.a. in de buurt van de huidige Akerdamweg lagen. III III jb rr w

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2009 | | pagina 24