BOM
24
Een verontruste secretaris
J. Fraij, de secretaris van de banne, schreef op 12 mei 1882 aan de
heer C. Hille, timmerman te Zijdewind.
Gepasseerde vrijdag is door den heer J. Swan en mij het werk bezig-
tigd van het door u aangenomen werk der banne, waarbij door ons
werd bevonden, dat het timmerwerk geheel stil stond. Sedert dien
tijd heeft dat werk volgens opgave van den opzichter zich slechts
bepaald tot het afzagen der koppen van eenige palen. De overgang
der brug bij Keesom is reeds sedert eenige weken geheel gestremd
tot groot ongerief van de daar wonende ingezetenen. Het bestuur
geeft daarvoor zijn misgenoegen te kennen en het is op last van het
bestuur dat ik bij u op meer spoed in deze moet aandringen.
Opnieuw bochten
in de weg bij café
De Posthoorn. (Nu:
Kerkstraat 16a-18).
‘De overreed voor
inwilliging vatbaar.
Antwoord van de minister
Ook aan de spoorwegoverweg in het
laatste deel van de weg kon nog niet wor
den begonnen. Het wachten was op een
antwoord van het ministerie. Enkele maan
den later, in februari 1881, kwam een
reactie uit Den Haag. Het verzoek voor
een overreed was voor inwilliging vat
baar onder voorwaarde dat behalve het
behoorlijk maken van den overweg de
daarbij nodige afsluitingen werden ge
maakt en voor blijvend een wachthuis
werd gebouwd.
Het moest een soortgelijk spoorhuis wor
den zoals alle anderen, die langs de spoor-
lijn stonden. Elk wachthuis had een num
mer. Zo had het huis bij de overgang Zij
dewind no. 25 en het huis bij de overgang
Oostkade-Slootgaardweg no. 26. In die
brief werd ook vermeld dat de treksluit-
bomen bij no. 26 bediend moesten worden
vanuit de post bij de nieuwe weg. Voor de
uitvoering was overleg nodig met bestuur
ders der HIJSM en wijders waren alle kos
ten voor de banne. Omdat niet alle corres
pondentie over de aanleg van deze weg
bewaard is gebleven, zullen we de kwestie
over de sluitbomen verder laten rusten.
Zeker is dat het wachthuis is gebouwd zoals
de andere wachthuizen en dat het nummer
26a heeft gekregen.
Aangepaste begroting
De commissie wilde na een jaar weten
hoeveel het project méér zou gaan kosten.
Niet dat het plan grote wijzigingen had
ondergaan, maar doordat sommige pos-
plekke gaan be
kijken wat aan
het eerste plan
eventueel ver
anderd moest
worden.
Hoewel de com
missie nog niet
alle problemen
had opgelost,
ging het werk
toch van start.
Via de ringsloot
tussen de Woud-
meer en Spek-
eter voerden
schuiten grind
aan, die werden
gelost nabij de
plek waar de nieuwe brug kwam.
Vandaar zetten de arbeiders het wegtracé
uit door de Speketer, door een deel van
de Slootgaard tot de percelen van Sluij-
terman van Loo in de Waarlandspolder,
die toen o.a. in de buurt van de huidige
Akerdamweg lagen.
III
III
jb
rr w