DE COMMÜNICATIEWEG i». Piet Kleverlaan 20 Communicatieweg: voor de meeste lezers waarschijnlijk een onbekende naam. Dit komt doordat deze weg in de loop der tijd is opgedeeld in: Zutweg, een deel van de Ringvaartweg, een stuk Slootgaardweg, Waarlandsweg, Kerkstraat, een deel Veluweweg en Weelweg. In de nummers 13 en 32 van Toendertoid is geschre ven over de Kerkstraat en de Veluweweg. Deze keer gaat het over de besluitvorming rond en de aanleg van de Communicatieweg. Een belangrijke ontsluitingsweg, waarvan de aanleg mede heeft bijgedragen tot de ontwikkeling van het dorp Waarland. De school was in de voormalige hervormde kerk te Zijdewind. De tekening is gemaakt tussen 1727 en 1731 door Cornelis Pronk. Midden in het land De school in Zijdewind kreeg te maken met financiële problemen. Dit kwam doordat door de toename van het aantal leerlingen een ondermeester verplicht werd. Voor de kosten van deze tweede leerkracht wilde het gemeentebestuur van Oude Niedorp niet opdraaien en zij be sloot per 1 januari 1862 de kinderen uit Harenkarspel te weigeren. Waar moesten ze dan naar toe? Naar Kerkbuurt, Dirks- horn of Oudkarspel was geen oplossing. De ouders uit de Speketers-, Slootgaard-, en Waarlandspolder, de Smuigel en aan de Laanderweg wensten een school mid den in de Waarlandspolder. De gemeen teraad van Harenkarspel ging akkoord en per 1 september 1862 werd G. Smit tot hoofdonderwijzer benoemd. Hij moest voorlopig les geven in de boerderij van Piet Volkers. (Later bewoond door de fam. Schuijt en verbrand in maart 1962). Ruim een jaar later werden het nieuwe schoolgebouw en de onderwijzerswoning opgeleverd. (Op de plek waar nu de wo ningen van Kerkstraat 49, Volleringweg 2, 2a en 2b staan). De afstand naar de nieuwe school was voor de meeste leer lingen veel korter dan de afstand naar Zijdewind, maar ze moesten nog steeds langs kaden, over landpaden en over sloten. Meester Smit werd opgevolgd door P. Appelboom en daarna kwam D. Plaats man. Naast zijn baan als hoofdonder wijzer was Dirk Plaatsman nauw betrok ken bij het sociale leven. Hij had ver schillende betaalde bijbaantjes, waar onder het secretariaat van diverse polders. In het napraatje van de verga deringen met het polderbestuur sprak hij regelmatig zijn ongenoegen uit over de slechte bereikbaarheid van zijn school. En ook over leerlingen, die bij regenachtig weer onder de prut op school kwamen. Samen staan we sterk, was het devies van Plaatsman. Een verharde weg naar school, die moest er komen. e plek waar de school stond, speelde een belangrijke rol bij de aanleg van deze weg. Tot de oprichting van de open bare lagere school in Waarland in 1862 gingen de meeste kinderen uit de Waar- lands- en Slootgaardpolder naar school in Zijdewind. De leerlingen kregen toen les in een gedeelte van de hervormde kerk (later bekend als de koeiekerk) en met z’n allen in één klaslokaal. Er waren toentertijd geen wegen. De kinderen maakten gebruik van de landpaden en om over een sloot te komen, was er een smalle plank zonder leuning. Vooral bij slecht weer gebeurde het, dat de paden nauwelijks begaanbaar waren en veel kinderen niet naar school konden. T- v..

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2009 | | pagina 20