43 was geen bruikbare optie, waarna de raad besloot om Gelet op een besluit van den raad der gemeente Oude-Niedorp om te rekenen vanaf 1 Januarij 1862 geene kinderen uit andere gemeenten op de scholen aldaar toe te laten, overwe gende dat de bewoners van het Waarland en aangrenzende polders onder deze ge meente sedert onheuglijke jaren hunne kinderen in de gemeente Oude-Niedorp hebben ter schole gezonden, als te ver verwijderd wonende van de alhier be staande scholen en dit nimmer tot eeni- ge ontstentenis heeft aanleiding gegeven. Overwegende dat de bewoners van ge noemde polders alhier, door het besluit der gemeente Oude-Niedorp in de onmo gelijkheid zijn gebragt om hunnen kin deren onderwijs te doen verstrekken. In aanmerking nemende, dat aldaar alzoo dringend behoefte bestaat aan onderwijs. Overwegende dat in genoemde polders geen geschikt gebouw tot het voortdurend geven van onderwijs bestaat. Na deze overweging, met nauwelijks verholen woede, werd besloten een nieuwe school in Waarland te bouwen. Meester Gerrit Smit was de eerste hoofdonderwijzer. Hij kon voor die tijd op een moderne manier les gaan geven en had daarvoor ook het nieuwste lesmateriaal. Er was toen al enige structuur aangebracht in de wijze waarop les werd gegeven. Zo was er de bepaling dat kinderen in dezelfde leeftijdsgroepen bij elkaar zouden gaan zitten, zodat er een indeling in klassen ontstond. Maar die zaten nog wel in één lokaal. De meester mocht de leerlingen niet meer bij zich roepen, maar hij moest de klassen om beurten als groep onder wijzen, terwijl andere groepen dan zelf standig werkten. Om dit klassikaal onder wijs vorm te geven had het schoolbord nog altijd niets. Katholieken en orthodox-protestanten halen 450.000 handtekeningen op tegen de nieuwe Schoolwet, maar kunnen niet verhinde ren dat de wet wordt aangenomen. Katholieken en orthodox-protestanten blijven fel strijden voor de financiering van het bijzonder onderwijs: de schoolstrijd. zijn intrede gedaan. Ook werd er werk van gemaakt dat leerlingen dezelfde boekjes gebruikten, wat voordien lang niet altijd gebruikelijk was. Het moet voor de Waarlandse leerlingen, al een paar maan den verstoken van onderwijs, een hele verandering zijn geweest. In de school van meester Schuchart in Zijdewind zaten ze met 89 leerlingen in één klas. Van regel matig onderwijs was nauwelijks sprake. Het betalen van het verplichte schoolgeld was voor grote gezinnen reden om kinde ren van school te halen. Het verzuim in de zomermaanden was groot, dan waren alle handen nodig voor werk op het land of om de oogst binnen te halen. Honderd jaar later zou meester De Heij nog een taai gevecht moeten leveren om het school- verzuim/landbouwverlof te beteugelen. Bijzonder onderwijs In 1917 kwam een einde aan de jaren lange schoolstrijd: openbaar en bijzonder onderwijs werden financieel gelijk gesteld. In hoog tempo gingen vele openbare scholen met actieve hulp van kerkgenoot schappen over naar het bijzonder onder wijs. Voor de Waarlandse school braken roerige tijden aan. Pastoor Verberne van de parochie ’t Veld, waartoe Waarland grotendeels behoorde, maakte kenbaar dat zo gauw het mogelijk was in ’t Veld een nieuwe school voor het bijzonder onderwijs zou worden gebouwd en dat alle katholieke kinderen uit zijn parochie - dus inclusief de kinderen uit de Sloot gaard en Waarland - deze nieuwe school zouden moeten bezoeken. Voor het toen malig Hoofd, de katholieke meester An ton Smeets, was het al snel duidelijk dat hij twee dingen kon doen: of naar een andere school solliciteren of zijn openbare school in Waarland omvormen tot een algemeen kiesrecht wordt uitgesloten. Alleen burgers die voldoen aan nader te bepalen criteria van welstand en geschiktheid krijgen kiesrecht. In de praktijk betekent dit dat het kiezers corps wordt vergroot van 12 procent van alle volwassen mannen tot 24 procent. Een parlementaire enquête naar de werking van de kinderwet en de toestanden in de industrie brengt ernstige wantoestanden aan het licht. 1874 Het Kinderwetje van Van Houten ver biedt kinderen jonger dan 12 jaar in dienst te nemen in werkplaatsen en fabrieken. Voor veldwerk en huisarbeid gelden geen beperkingen. 1887 Het kiesrecht wordt uitgebreid. Het censuskiesrecht vervalt, maar 1878 De liberalen voeren een nieuwe School wet in. De kwaliteitseisen aan het lager onderwijs gaan omhoog. Het openbaar onderwijs krijgt daarom meer geld, maar het bijzonder onderwijs krijgt

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2009 | | pagina 43