’Toen we aan het hoogtepunt, de film, toe waren, bleek dat ie kapot was 33 Juffrouw Ank van Koningsbruggen, jarenlang de handwerkjuf van de Sint Janschool. Zo noteerde een van hen: Van de seksuele voorlichting in de 6e klas van meester De Heij kan ik mij herinneren, dat hij maar niet wist hoe hij dat ding moest noemen dat jongens hebben. Na lang aarzelen kwam eruit ‘Laat ik het maar een piemel noemen’. Ik vond het maar raar dat hij daar zo lang over moest nadenken, dat wist toch iedereen dat dat zo heette. Een ander schrijft: Meester Pennings in de derde klas vertelde ons in één zin hoe je kindjes moest maken, door die wetenschap was ik als 8 - 9 jarige erg geschokt. Tot slot: In de 6e klas was het de gewoonte dat je voorlichting kreeg. Nou, er werd niet veel verteld en toen we aan het hoogtepunt, de film, toe waren, bleek dat ie kapot was!!! Tot zover enkele oud-leerlingen over die periode uit hun schoolleven. uitdeed en over de stoel te luchten hing. De kritiek die Pennings over zich heen kreeg loog er niet om. Waarland sprak er in ieder geval schande van. Aardig is te vermelden hoe leerlingen de seksuele voorlichting hebben ervaren. In 1996 kwam zo’n ouwe schoolklas bij elkaar en enkele van de toenmalige leerlingen hadden hun herinneringen opgeschreven. Peuterspeelzaal Een ander fenomeen uit die roerige zeventiger jaren was de oprichting van Peuterspeelzaal Waarland. Veel ouders zagen de komst met gemengde gevoelens aan. Voorstanders wezen op het gegeven, dat de tijd van de grote gezinnen, waarin kinderen elkaar zouden opvoeden, voor bij was. In de peuterspeelzaal zouden kinderen al op jonge leeftijd met elkaar in contact komen en leren met elkaar om te gaan. Groot voordeel was de veel betere voorbereiding op het onderwijs van de basisschool. Tegenstanders be toogden dat het voor het jonge kind veel beter zou zijn zo lang mogelijk binnen de bescherming van het gezin op te groeien. Het zou nog lang genoeg met de buiten wereld te maken krijgen. Om de plannen te realiseren werd uit de geïnteresseerde groep ouders een werkgroep geformeerd. In februari 1974 ging de Peuterspeelzaal Waarland van start. Men had onderdak gevonden in café De Posthoorn. In de praktijd bleek al snel dat dit geen geluk kige keuze was, zodat kort daarop een thuis werd gevonden bij de familie Dekker, Kerkstraat 4. Een voormalige tuinders- schuur herschiep de werkgroep met hulp en inzet van vrijwilligers tot een goed en bruikbaar onderkomen. De huidige naam van de peuterspeelzaal De Speelboet, tegenwoordig gehuisvest in het Dorps huis, verwijst nog naar die periode. In de loop der tijd verdween alle weerstand en werd de Peuterspeelzaal, mede door de professionele leiding en organisatie, alom volledig geaccepteerd. Documentatiecentrum In 1977 ging opnieuw een grote wens van De Heij in vervulling: de totstand koming van het documentatiecentrum. In die tijd vrij uniek voor een lagere school. Centraal in het schoolgebouw was een ruimte gecreëerd, waarin leerlingen een uitgebreide bibliotheek aantroffen. Over alle mogelijke onderwerpen kwamen naslagwerken. Cassettebandjes konden worden afgeluisterd, dia’s worden beke ken. Fototoestellen en een heuse donkere kamer voor het ontwikkelen van foto’s waren beschikbaar. Kortom alle nieuwe hulpmiddelen van modern onderwijs waren vanaf dat moment voor de kinderen en leerkrachten beschikbaar. Leerlingen waren mede hierdoor al gauw in staat zelfstandig spreekbeurten, werk stukken of proefwerken goed voor te bereiden. Deze manier van werken maakte de lessen voor de kinderen prettig r i

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2008 | | pagina 33