school en werd een aantal onderwerpen uitvoerig met hen besproken. Op school werkte men in die tijd met katechesepro- jecten van het Hoger Katechetisch Insti tuut. In een strak schema van twee jaar kwamen de belangrijkste christelijke feestdagen aan de orde, evenals de sacra menten. De belangstelling van de kant van de ouders was in de beginjaren zeventig zonder meer goed te noemen. Toch veranderde ook dat in de loop der jaren. De betrokkenheid bij de parochie dat niet-katholieke leerlingen op een positieve manier werden betrokken bij de specifiek katholieke onderdelen van het lesprogramma. Aan de hand van Uw kind Wél had voornoemde beweging tot ge volg, dat de verhouding tussen parochie en school ging veranderen. De vanzelf sprekendheid waarmee zij samenwerkten bij de voorbereiding op de Eerste Com munie en het Vormsel veranderde. Het accent verschoof langzaam maar zeker naar een groter aandeel van de ouders in deze voorbereiding. De parochie orga niseerde in dat kader voor de ouders ka- techeseavonden Aan de hand van Uw kind. Op die avonden werden ouders geïnformeerd over de katecheselessen op Voorlichting Hoe moeilijk kennisoverdracht ook voor deskundigen kan zijn, bleek uit het deli cate onderwerp seksuele voorlichting. Binnen de vergaderingen van het Ouder comité was dit onderwerp al urenlang onderwerp van bespreking geweest. Welk materiaal te gebruiken? Film, dia, boekjes? Was er wel of geen toestem ming nodig van de ouders wanneer te expliciet voorlichtingsmateriaal gebruikt zou worden? Binnen het onderwijsteam dacht men ook verschillend over deze zaak. Was het wel een taak van de school? Hoorde het niet veeleer thuis in het gezin? Het waren vragen waarmee men duidelijk worstelde. Hoe gevoelig het onderwerp binnen het dorp lag, was al eens verrassend naar buiten gekomen. In het jubileumboekje ter gelegenheid van het 75-jarig van de school, schreef een oud-leerling: Meester Pennings, een moderne en vooruitstrevende man, die ons het volgende vertelde: dat het wel zo hygiënisch was als je s avonds je hemdje en broekje voor het slapen gaan door onder andere wekelijks een viering in de kerk bij te wonen, leidde in veel gezinnen tot veel discussie. Vooral de oudere jeugd nam afstand van deze ver plichting. Het was ook de tijd dat veel enthousiaste jonge priesters met pijn in het hart hun roeping niet langer konden volgen. Het waren vaak de rigide regels ten aanzien van het celibaat, die tot deze moeilijke beslissing leiden. Met het ver trek naar een parochie in Brabant van kapelaan P Schakenraad, die al in twee parochies werkzaam was, stond pastoor Van der Meulen er in Waarland alleen voor. Godsdienstlessen werden vervol gens gegeven door de leerkrachten, be geleid door een districtskatecheet, die was aangesteld door het dekenaat Schagen. Ouders kregen hun informatie over de voortgang van de projecten via de W4 of nieuwsbrieven. In plaats van de school- mis kwam er eenmaal in de maand de ge zinsmis, waarbij een kinderkoor de zang verzorgde. Al met al konden ouders in deze nieuwe opzet maar moeilijk hun draai vinden. Ze moesten niet allen het geloof trachten voor te leven, maar langzamerhand ook het godsdienst onderwijs overnemen van de beroeps krachten, die altijd zo vertrouwd waren met kennisoverdracht aan kinderen. 32 A. H. van der Meulen, pastoor van de Wulfram- parochie van 1969 t.m. augustus 1981.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2008 | | pagina 32