31 Voor velen slechts een vage herinnering: de oude school op de hoek Kerkstraat/ Volleringweg. Herinneringen Meester De Heij en zijn team voelden zich binnen de kortste keren thuis in hun nieuwe onderkomen. Ze dachten hoogstens met enige weemoed terug aan het primitieve gebouw, waarin ze zo lang les hadden gegeven. En de kinderen? Slechts achteraf zullen zij zich mogelijk hebben herinnerd hoe gezellig die ouwe school was, hoe knus, hoe primitief. Maar ook hoe vol het in de klassen was en hoe klein het hokje van de schoolarts en hoe het toch wel kon stinken in de gangen en toiletten. En verder gingen zij al snel over tot de orde van de dag. Spoedig echter zou er een definitief eind komen aan de oude school. Waarland wist geen goede invulling te geven aan het gebouw. Op verschillende manieren probeerde men het te gebruiken. Pogingen om er een tuinbouwschool of een dependance daarvan in te vestigen mislukten. Onder de paraplu van de Jeugdraad, opgezet door de parochie, werden nog wel verschillende activiteiten opgezet, zoals De Instuif, hobbyclubs, koorrepetities, enz. De twee noodlokalen waren, sinds de sloop van het Jeugdhuis, in gebruik bij de toen nog zo bloeiende Jeugdbeweging. Echter, noodzakelijk onderhoud van het gebouw bleef achterwege. De parochie beschikte over onvoldoende middelen om het gebouw over te nemen. Het nieuwe Dorpshuis had nog geen ruimte beschikbaar voor de tweehonderd leden tellende vereniging, zodat het einde van deze vereniging spoedig werd ingeluid. Er bleef de gemeente geen andere optie over dan het gebouw en de grond te verkopen. Bouwbedrijf Th.Wever BV uit Waarland kocht het geheel. In januari 1973 ging het ruim honderd jaar oude gebouw tegen de vlakte, waarna op de hoek Kerkstraat/Volleringweg zes fraaie woningen verrezen. Van de oude school resten ons slechts enkele foto’s, maar voor velen vooral herinneringen. In de nieuwe school herinnert in de grote hal de oude gebarsten schoolbel aan dat voor velen o zo vertrouwde, maar verdwenen schoolgebouw. Openbaar onderwijs? Met de komst van de nieuwe school brak ook een nieuw tijdperk aan in de Waarlandse schoolgeschiedenis. Een tijd van optimisme, inspraak, overleg, medezeggenschap, ouderparticipatie, secularisatie, schaalvergroting, regelge ving, enz., enz. Natuurlijk kwam deze rijstebrijberg van veranderingen niet ineens over de hoofden van bestuur en leerkrachten. Nee, het is een doorlopend proces geweest, waarin het Hoofd der School en het Bestuur een juiste koers trachtten te varen. Zo klonk in de jaren zeventig met een zekere regelmaat de roep om een Openbare School. Waarland was in die jaren relatief fors gegroeid qua inwonertal en in de nieuwbouwwijken vestigden zich personen van diverse pluimage met andere opvattingen. Tot dantoe was Waarland een vrijwel 100 katholiek dorp, maar dat veranderde nu. Verschillende ouders konden zich maar moeilijk vinden in de rooms-katholieke signatuur van de school. Schoolmis, schoolcatechese, Eerste Communie en Vormsel gaven regelmatig aanleiding tot wrijvingen met deze ouders. Een aantal van hen verkoos tot verdriet van De Heij voor hun kinderen openbaar onderwijs elders. Op den duur onderzochten zij serieus de mogelijkheid een Openbare School in Waarland te stichten. Dit bleef zonder gevolgen. De voorstanders vonden onvoldoende medestanders om tot resultaten te komen. Terugkijkend is het vooral de hoge kwaliteit van het basisonderwijs in die jaren geweest, die betrokkenen heeft doen besluiten trouw te blijven aan de Sint Janschool. Anderzijds is het de verdienste van het team geweest,

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2008 | | pagina 31