A (I FRERES f Stoop ’De afzetmarkt was volop in beweging’ fiftagjgg b-lAïet w 26 Zelfs in Frankrijk wordt voor de gladiolen van Stoop reclame gemaakt. Achter de schuur werd een groot koel huis gebouwd. Op deze manier kon een groot deel van de gladiolen in eigen beheer worden opgeslagen. Daarnaast werden jaarlijks nog miljoenen gladiolen in tienduizenden gaasbakken in Lisse en vervolgens in koelcellen van de veiling C.N.B. te Bovenkarspel bewaard. Hier kwam logistiek denkwerk aan te pas. Bijna dagelijks reden vrachtwagens van de C.N.B. en van Dekker Transport met bollen heen en weer van Waarland naar Bovenkarspel. Toen het bedrijf in de jaren negentig ook nog in lelies ging handelen, verdubbelde het aantal ritten. Over de hele wereld Het bedrijf groeide gestaag door en ook het personeelsbestand nam toe. Niet alleen in de schuur, maar ook op het kantoor. Toen Stoop alleen nog expor teerde binnen Europa waren er enkele betrekkelijk rustige maanden. Door uit breiding met kwekers op het zuidelijk halfrond bleef het altijd druk, want vanaf die tijd werden er het gehele jaar door gladiolen geleverd. Vader en zoon waren eruit en kort daar na stemden de accountant, de fiscus en de familie in met de verkoop van de zaak en de verdere afwikkelingen. Per 1 juli van dat jaar trok Freek zich terug uit het bedrijf en Gerard werd, als enig aandeel houder, directeur. Ook veranderde het bedrijf van een NV in een BV. Hoewel het bedrijf een goede reputatie had opgebouwd, was het toch nodig om zo nu een dan een bezoek aan de afne mers te brengen. Zo maakte Gerard heel wat reizen naar de bestaande exportlanden, zoals Frankrijk, de Verenigde Staten, Canada en Zuid-Amerika. De afzetmarkt was volop in beweging. Kwekers uit China, Taiwan, Korea en India, maar ook uit Mexico en uit verschillende landen rond de Middellandse Zee wilden beginnen met het telen van gladiolen. Voor F. Stoop BV stond de deur open. Vaak met behulp van een tussenpersoon werden de eerste contacten gelegd en werd voorlichting gegeven over de manier van telen en behandelen. Deze start was heel belangrijk om het vertrouwen van de klanten te winnen. Soms kan een klein voorval grote gevol gen hebben, zoals de kennismaking met Willem Kloosterboer voor de handel met Argentinië. Een ander voorbeeld speelde ongeveer tien jaar geleden. Gerard Stoop ontmoette een handelaar die bollen expor teerde naar Japan. Ze raakten aan de praat en Gerard kreeg zijn catalogus onder ogen. Hij bladerde deze door en zag dat de gladiolen ontbraken. Gerard zei: Prachtig boekwerkje, maar ik mis de mooiste bloem. Een half uur later was de basis gelegd en anno 2008 levert F. Stoop BV de helft van alle gladiolen die naar het land van de Rijzende Zon worden geëxporteerd. De naam blijft Familiebedrijven komen en gaan. De kin deren van Gerard en Cock Stoop hadden geen interesse in het bollenvak. Duidelijk werd dat het familiebedrijf moest worden verkocht. Verschillende besprekingen over eventuele samenwerking of over name liepen op niets uit. Totdat Gerard in het najaar van 1997 in contact kwam met een drietal kwekers- verenigingen. De kwekers zouden bij eventuele overname volledig inzicht krijgen in het reilen en zeilen van het bedrijf. Gebruikmakend van deze kennis zouden deze potentiële kopers een goede marktpositie in binnen- en buitenland kunnen opbouwen. F. Stoop BV diende dus als springplank. Binnen enkele '■0CT0N LE GLAEUL L we

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2008 | | pagina 26