21 Bleekmeerpolder Het Bleekmeer is in 1607 verkocht uit de boedel van Lamoraal van Egmond en 25 jaar later gelijk met het Schaaps- kuilmeer drooggemalen. In 1864 zijn de Koog- en de Bleekmeerpolder onder één bestuur verenigd, ze hadden één gezamenlijke molen. Iedere polder was toen 75 ha groot. Een ongeschreven wet was, dat wie het meeste land had, in het bestuur werd gekozen. Freek Stoop had in 1941 van alle ingelanden het meeste land en kwam in het bestuur van de Koog- en Bleekmeerpolder. Vijf jaar later werd hij tot voorzitter gekozen. Na de verkaveling van de Speketer-, Bleekmeer-, Koog- en Schaapskuilpolder werden de besturen van deze polders opgeheven en vormden ze met de voormalige Waarlands- en Slootgaardpolder één waterschap: het waterschap Waarland. Freek Stoops laatste vergadering als voorzitter was op 17 december 1964 in café De Posthoorn. Hij sprak niet graag in het openbaar en heeft, zoals in de notulen werd geschreven, het afscheidswoord overgelaten aan Siem Jaspers: Voorzitter Fr. Stoop en secretaris S.M. Jaspers spreken een woord van dank uit aan de scheidende bestuursleden: M. de Boer, H. Bruin Pzn. en J.C. Bolkestein voor alles wat zij voor de polder hebben gedaan en ook voor de zeer prettige samenwerking vooral ook op het persoonlijke vlak. Verder staat vermeld dat Fr. Stoop wordt benoemd tot bestuurslid van het Waterschap Waarland. De Chevrolet en de nieuwe woning op de achtergrond. Freek en Truus verwelkomen een relatie uit Amerika. de tuinders te winnen. Hij had het ver moeden dat ’t wel goed zat, want op een avond toen de reguliere pont Zijpe- Anna Jacobapolder (tussen Schouwen Duiveland en St. Philipsland) niet meer voer, bracht een van de eilandbewoners Freek met zijn eigen boot veilig naar de overkant. Kort daarna leverde Freek Stoop op het eiland Goeree Overflakkee al miljoenen stuks bollen. Op een morgen belde een klant op om te zeggen dat hij diezelfde dag nog plantgoed nodig had. Vrachtrijder Dekker was al onderweg, zodat er voor Freek niets anders opzat dan zelf te gaan. Zakken met bollen werden in kofferbak van de Chevrolet geladen en op naar Nieuwe Tonge. Bij Hellevoetsluis wilde hij de pont oprijden, toen de achterbumper van de auto op de oprit naar de boot bleef steken. Freek bleef van schrik in de auto zitten. Hij kreeg hulp en men haalde de zakken eruit en nadat de auto de pont was opgereden, gingen de zakken weer in de kofferbak. Aan de overkant volgde het zelfde liedje. Wat men van die bestuurder uit Noord- Holland dacht, laat zich raden. Een half uur later was hij bij zijn klant in Nieuwe Tonge. Het liep al tegen het avondeten en de vrouw des huizes nodigde hem uit om mee te eten. Dit sloeg Freek niet af. Het verwonderde hem wel, dat er voor het eten langdurig en vol overgave uit de bijbel werd gelezen, terwijl bij hem thuis tijdens het bidden van het Engel des Heren, de onze vaders en weesgegroeten vaak veel minder aandacht was.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2008 | | pagina 21