I Ans Pater, Gré Bruin. 13 De optredens Het bezoek aan de recepties volgde elkaar in hoog tempo op. Die recepties begon nen ’s middags om een uur of vijf. Afwachten tot ze mochten optreden en dan zes liedjes zingen al of niet met een korte pauze. Ans had er geen hekel aan: Ik was de drukte wel gewend. Ik kwam uit een groot gezin en zaterdags werkte Voor het goede doel Hun voorgangers, Vroon Bruin, Alie Stoop en Gré Droog wisten in zeven jaar f5.000.- bij elkaar te spelen. Voor de Greanti’s lag de lat hoger. Zelf dachten ze dat het aan de vele keren lag dat ze een bruiloft met hun aanwezigheid verblijdden. Maar wellicht speelde ook mee dat in de sixties de welvaart toenam en dat er meer geld te besteden viel. Kort en goed, na twee jaar spelen waren de Greanti’s de f3.000.- al voorbij. Ondanks het feit dat de opbrengst soms verdeeld werd omdat er een heerom of tantezuster in de feestvierende familie was, stopte de teller uiteindelijk op f 12.000.-. Een formidabel bedrag voor die tijd en een geweldige opsteker voor het jeugd werk. Jaar in jaar uit ging het trio op stap. Elke week was er wel een optreden. Zelf dach ten ze dat er wel eens drie in de week waren, met uitschieters van twee bruilof ten op één dag, en dat week in week uit. Toch waren de aantallen wisselend. In het schriftje staat dat in 1964 er in de mei maand maar liefst tien bruiloften waren. In de drie maanden daarna was het rus tiger: maar één per maand. ik bij slager Wever. Dat optreden was een soort uitje. Als dat afgelopen was weer naar huis. Het was heel uitzonderlijk als ze op een bruiloft mochten blijven. Als beloning bleef het bij een glaasje fris en heel soms een uppie met bessenjenever. O ja, het optreden viel voor Ans in oktober 1965 een tijdje stil omdat haar mandelen er uit moesten. Gré en Ineke gingen echter door. Het honderdste optreden naderde. Op 9 november 1966 konden ze deze mijlpaal noteren. Zelf speelden ze alle drie gitaar, maar om hun optreden geva rieerder te maken werd het instrumen tarium uitgebreid met een ukelele en sam baballen. Op de bruiloften speelden bandjes. De duo’s Kruiswijk, Wil Luiken, Klaas Papa, Meindert Mak, De Branding Boys en hoe ze ook allemaal mochten heten, gaven extra ondersteuning. De begeleiders vanuit de Jeugdraad, waren achtereenvolgens kapelaan De Beer, opgevolgd door kapelaan Karregat en als laatste pastoor Bakkum. Zij vergezelden de dames naar de bruiloften en hielden daar een praatje om het goede doel te promoten. Deze geestelijken hadden in die tijd het parochiële jeugdwerk onder hun hoede en traden op als onbezoldigd jongerenwerker. Kleding De kleding werd natuurlijk op elkaar afge stemd. Ze begonnen met oranje rokjes, groen gestreept. Daarbij een witte blouse met korte mouwtjes. Alle drie droegen ze zwarte lakschoenen en een zwart fluwelen strikje in hun haar. Op 26 september 1964 hadden ze voor het eerst dezelfde jurkjes aan, prijs f29.75. Goudkleurige jurken en jasjes van zwart kant. Zo trots als een pauw noteerden ze: gele zijde en zwartkanten bolerootjes. In 1966 werden het drie leuke cocktail- jurkjes. Hoewel er nooit veel onenigheid in het trio was, hoogstens om wie er de eerste of de tweede stem zong, was er wel eens gekissebis over wie in het midden stond. Bij deze aanschaf werd dit conflict al bij voorbaat opgelost: Greet en Ineke hebben een gebroken witje en ik een lichtblauwe en zo kom ik met optre den weer in het midden te staan. In 1968 gingen ze met elkaar naar Alkmaar om daar bij modehuis Voss drie nieuwe jurken, totaal f 180.-, te kopen. Geslaagd, staat er vermeld.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2008 | | pagina 13